SPEKTAKULÆRT NÆRT: Dette bildet publiserte NASA på sin Instagram-konto. Her kan man se Plutos hjerte på nært hold  Foto: AFP / NASA / NTB Scanpix AFP
SPEKTAKULÆRT NÆRT: Dette bildet publiserte NASA på sin Instagram-konto. Her kan man se Plutos hjerte på nært hold Foto: AFP / NASA / NTB Scanpix AFPVis mer

NASA om spektakulært bilde av Pluto: - Kjærelighetsbrev til jorda

Bildet ble publisert på Instagram.

(Dagbladet): Ni år etter at romsonden «New Horizons» ble skutt opp passerer den endelig Pluto tar den nå spektakulære bilder av dvergplaneten. På det nye bildet, vises Plutos «hjerte» enda klarere.

- Pluto har sendt et kjærlighetsbrev til jorda, skriver NASA på sin Instagram-side, hvor bildet ble publisert for første gang.

Hjerte og mørk hval Dette er det mest detaljerte bildet av Pluto tatt av romsonden. Fartøyet var 766 000 kilometer fra planetens overflate da bildet ble tatt. Dette er det nest beste bildet du vil se av Pluto, ettersom et bilde tatt enda nærmere overflaten vil nå jorda i morgen, skriver Washington Post.

- Dette fantastiske bildet av dvergplaneten ble tatt 13 juli, omtrent 16 timer før sonden kommer tettest på Pluto, skriver NASA på Instagram.

Detaljene på Plutos overflate vises enda klarer nå. Det har tidligere vært snakk om «hjertet» på Pluto, og noe som ser ut som en «mørk hval».

Skal videre NASA sier at det vil ta lang tid å analysere alt av data, og at det vil ta 16 måneder å laste ned alt.

- Dette er kuliminasjonen av mange tiår med forskning på romfart. Bildene av Pluto kan gi oss informasjon om hvordan planetens geologi er, om overflaten er preget av høye fjell, om det er sprekker i overflaten som tyder på spor av vann, sier astrofysiker Eirik Newth til Dagbladet.

Astrofysikeren sier at den neste avgjørelsen for NASA nå blir om de ønsker å sende «New Horizons» videre i Kuiper-beltet, regionen i solsystemet som Pluto tilhører.

Før den tid kan imidlertid mye gå galt, mener Newth.

- Det har hendt tidligere at sonder har blitt truffet av småsteiner og andre romobjekter. I Plutos tilfelle er området rundt planeten såpass uutforsket at New Horizons i teorien kan treffe på en hittil ukjent måne.

Dagbladet kommer tilbake med mer.