NASA presenterer Plutos første «familiebilde»

- Står nå på terskelen til nye oppdagelser.

(Dagbladet): For første gang har NASAs romfartøy New Horizsons fotografert Kerberos og Styx - de minste og svakeste av Plutos fem kjente måner, skriver de på sine nettsider.

Den 478 kg tunge sonden ble skutt opp 19. januar 2006, med forventet ankomst den 14. juli 2015. Etter nesten ni år i dvale på vei gjennom solsystemet vårt våknet den til liv i desember i fjor.

Den har nå lokalisert alle dvergplanetens kjente måner.

- New Horizons står nå på terskelen til nye oppdagelser. Hvis romfartøyet observerer flere måner mens vi nærmer oss Pluto, vil det være verdener som ingen har sett før, sier forskeren John Spencer, ved Southwest Research Institute i Colorado til NASA.

Leter etter måner og ringer Charon, som er Plutos største måne, ble oppdaget i 1978 og i 2006 oppdaget Hubble-teleskopet ytterligere to måner, Nix og Hydra. I 2011 ble den fjerde månen P4 oppdaget av Hubble. Teleskopet oppdaget månene Kerberos og Styx i 2011 og 2012.

Når Pluto nå nærmer seg Pluto vil New Horizons starte søket etter nye måner eller ringer som kan true romfartøyet på reisen gjennom Pluto-systemet.

De nye bildene av Styx og Kerberos er tatt med New Horizons' mest følsomme kamera mellom 25. april og 1. mai. Hver observasjon består av fem 10-sekunders eksponeringer som er lagt sammen.

Man antar at Styx har en diameter på 7-21 kilometer, mens Kerberos er mellom 10-30 kilometer i diameter. De er begge 20 til 30 ganger svakere enn Nix og Hydra.

De nye bildene er kraftig redigert for å redusere skinnet fra Pluto og Charon, og slik få fram månene med svakere lys. Fire av dem er tydelige på bildet, mens lyset fra Charon går i ett med det fra dvergplaneten.

Forskere fascinert Forskere er fascinert over at en så liten planet som Pluto kan ha en såpass kompleks samling av måner.

Hovedteorien har gått på at alle månene er rester etter en kollisjon mellom Pluto og et objekt fra Kuiperbeltet for flere milliarder år siden.

Det er The Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory (APL) som har designet, bygget og driver New Horizons på oppdrag for NASA.