Nasjonal fiasko

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ifølge en undersøkelse utført av MMI og offentliggjort i Aftenposten fredag, er både elever, foreldre og mange lærere misfornøyde med de nasjonale prøvene. Verken elevene eller foreldrene får tilbakemelding på prøvene, de ser også liten eller ingen pedagogisk oppfølging av dem. Lærere og rektorer er ikke fornøyd med informasjonen som er gitt før prøvene. Den har nok vært stor og omfattende, men den er kommet altfor seint.

Nasjonale prøver i matte, norsk og engelsk ble innført på flere skoletrinn våren 2004. Undervisningsminister Kristin Clemet har ivret for dem, og argumentert med at prøvene skal være et verktøy for lærere, skoler og myndigheter for å sikre elevene bedre tilpasset undervisning. I så fall er det av største viktighet at prøvene får individuelle, pedagogiske konsekvenser, noe som MMI-undersøkelsen viser at de ikke har.

Derimot har de nasjonale prøvene andre konsekvenser. De danner noe av grunnlaget for den rangering av skolene som nødvendigvis vil skje når eksamenskarakterer og resultatet av de nasjonale prøvene legges ut på Internett. Det er vel og bra med informasjon om de forskjellige skolene, men den informasjonen som formidles gjennom enkle testresultater er i seg selv så mager at den sier fint lite om de skolene det gjelder. Dersom man skulle ha en mulighet til å evaluere på dette grunnlag, måtte man vite hva den enkelte elev kunne før vedkommende begynte på skolen.

Alle vet at det er forskjeller på skolene, men alle vet også at fordelene og ulempene kan være så nyanserte at de ikke uten videre kan settes på formel. I og med at den pedagogiske bruken av de nasjonale prøvene har vist seg å være ned mot null, gjenstår de bare som et redskap til å forenkle skoleforskjellene til banale formler.

Elevorganisasjonene har lenge sagt hva de mente om de nasjonale prøvene og om offentliggjøringen av resultatet. Tidligere i år oppfordret de til boikott. Når prøvene nå viser seg å representere en pedagogisk fiasko, kan vi ikke forstå at Kristin Clemet tviholder på dem. De kan ikke annet enn å ødelegge miljøet på skolene.