NY TRANSPORTPLAN: Finansminister Siv Jensen, statsminister Erna Solberg, Venstre-leder Trine Skei Grande, Krf-leder Knut Arild Hareide og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen orienterer om arbeidet med Nasjonal transportplan.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
NY TRANSPORTPLAN: Finansminister Siv Jensen, statsminister Erna Solberg, Venstre-leder Trine Skei Grande, Krf-leder Knut Arild Hareide og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen orienterer om arbeidet med Nasjonal transportplan. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

Regjeringen orienterte om NTP på Oslo S:

Nasjonal transportplan:               - Tidenes satsing på samferdsel

Regjeringen la torsdag fram en historisk satsing på jernbane og vei. NTP har en ramme på rundt tusen milliarder kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringen orienterte om nasjonal transportplan på Oslo S torsdag formiddag, nærmere bestemt ved rulletrappen ned til spor 19. Partilederne fra de fire partiene - Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, samt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) deltok.

- Dette er tidenes satsing på samferdsel. Aldri tidligere har det blitt langt opp til å bruke så mye penger på vei, bane, luftfart og kyst. Vi skal bygge landet videre, sier finansminister Siv Jensen (Frp), under dagens orientering.

Prosjektet har en ramme på tusen milliarder kroner over de neste 12 årene. Statsminister Erna Solberg lover et kraftig løft for både jernbane og vei.

– Dette er en veldig omfattende plan, og det gjenstår en del som vi ikke er ferdige med. Planen skal bidra til mer effektiv transport, verdiskaping og en mer klimavennlig fremtid. Planen vil bli lagt fram i sin helhet før påske, sier Solberg.

Hovedtrekkene i nasjonal transportplan (NTP) blir kjent i dag, mens detaljer kyttet til økonomi og nærmere konkrete planer blir ikke kjent før nærmere påske.

- Dette er tidenes grønneste og mest framtidsretta NTP. Det vil bli enklere og raskere samferdsel, sier venstreleder Trine Skei Grande.

Hun sier det skal lønne seg å reise miljøvennlig, både tidsmessig og økonomisk.

- Behov for ny nasjonal togtunnel under Oslo

De fire partiene setter av 15 milliarder kroner i planperioden til ny Oslotunnel for jernbanen, etter det TV 2 erfarer.

- Det er behov for ny nasjonal togtunnel under Oslo. Det er nøkkelen for å bygge ut togtilbudet i resten av landet, sier Skei Grande (V) under dagens orientering på Oslo S.

Finansminister Siv Jensen (Frp) understreket at NTP også dreier seg om alle de største veiene gjennom hele landet, men at selv bilpartiet Frp har blitt et togparti.

Etter at den nye tunnelen er ferdig, skal også hele Intercity-triangelet på Østlandet være klart.

De borgerlige partiene gir også grønt lys for bygging av dobbeltspor på det ytre Intercity-triangelet helt til Lillehammer, Halden og Skien. Prislappen for dette er 52 milliarder kroner.

I forkant av orienteringen ble det i ulike medier formidlet lekkasjer fra planen både onsdag og etter at forhandlingene ble sluttført tirsdag. Milliardene formelig ruller utover i landet omtrent i samme fart som toppfarten til lyntogene som skal kunne trafikkere den planlagte Sørlandsbanen, skriver NTB.

Stopper ikke i 2029

Ny NTP blir lagt frem for Stortinget våren 2017 og gjelder for 2018-2029.

Statsminister Erna Solberg (H) påpeker at selv om planen strekker seg fra 2018 til 2029, at de også ser helt fram til 2050.

– Vi må planlegge langsiktig for å gjøre de viktige grepene. Vi må omstille Norge til et lavutslippssamfunn, og Norge må oppfylle klimamålene og de internasjonale forpliktelsene. Utslippene skal reduseres innen 2030, og transportsektoren må ta betale en del av dette, sier Solberg.

Selv om de fire samarbeidspartiene ennå ikke er helt i mål med Nasjonal transportplan, føles enigheten som total, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Solvik-Olsen, som har ansvaret for jernbane, vei, kyst og luftfart, gikk ikke inn på detaljene i den nye transportplanen som legges fram før påske. Han understreket imidlertid hovedlinjene og hva som har vært viktig for alle de fire partiene.

– En tunnel under Oslo er et av de viktigste grepene vi tar, understreket han og nevnte videre viktige jernbaneprosjekter som Grenlandsbanen, Ringeriksbanen, Intercity og Trønderbanen som viser seg å kunne stå ferdig tidligere enn planlagt.

En billion kroner skal settes av, over 400 milliarder på jernbane alene. Mer gods skal over på jernbane, det må tenkes helhetlig ikke minst i veiprosjekter, og man må få mer igjen for hver eneste krone.

– Jernbanen skal videre, og som Venstre sier, jernbanen bygger vi i et 60-70-årsperspektiv, sier han.