Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

NATO-invasjon må skje via kjerrevei

TIRANA (Dagbladet): Det virker fullstendig utenkelig at NATO skal klare å mobilisere en bakkestyrke med tyngre våpen langs landeveien for å angripe kosovo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Veien mellom hovedstaden Tirana og grensebyen Kukes er den beste ferdselsåren mellom lavlandet i Albania og grensen til Kosovo. Det sier det meste.

I landsbyen Knull kommer Tahir Kovaci ridende med sin lille sønn langs grusveien i vårsola. Den lille fattigslige husklyngen ligger idyllisk plassert i fjellene mellom Tirana og Kukes.

Hovedveien fra lavlandet opp til grensa går gjennom landsbyen, og en enslig veiarbeider har den umulige jobben med å holde grøftene i orden.

Det finnes fire grenseoverganger mellom Albania og Kosovo. Veien fra Tirana til Kukes og grensestasjonen Morina er den desidert beste. I dag er dette en livlinje for titusenvis av flyktninger som fortsatt oppholder seg i Kukes.

Et stort antall trailere med hjelpesendinger bruker veien som blir dårligere og dårligere dag for dag. Mange spør seg når veien vil bryte helt sammen.

Langs fjellsidene

Dagbladets sjåfør hevder standarden var mye bedre for bare 14 dager siden. Etter to nye uker med like tung trafikk, trodde han ikke vanlige biler overhodet kunne komme fram.

Med en god personbil tar det nå åtte timer å kjøre de 21 kronglete milene fra Tirana til Kukes. Lastebiler bruker gjerne 11 timer.

Veien til Kukes snor seg opp og ned langs fjellsidene i det storslåtte landskapet. Men verken NATO, hjelpeorganisasjonene eller flyktningene forserer Albanias ville fjell for å nyte naturen. Veidekket er i oppløsning, og flere steder er det ikke asfalt igjen. Mange bruer må åpenbart forsterkes, og en tunnel må utvides. Veibanen er smal, og flere steder går det stup på et par hundre meter rett ned uten stabbesteiner eller autovern.

Men om veiproblemet kan skape store vansker for hjelpeorganisasjonene og flyktningene, infrastrukturen vise seg å bli NATOs verste fiende for operasjoner fra Albania.

Oppbygging

Det virker fullstendig utenkelig at NATO skal klare å mobilisere en bakkestyrke med tyngre våpen langs landeveien for å angripe Kosovo fra Albania. Tilsvarende vanskelig blir det å opprettholde forsyningslinjene.

Til tross for dette pågår det en betydelig oppbygging av bakkestyrker i Albania .

Sammen med Apache-helikoptrene, sender den amerikanske hæren 5000 soldater, 15 stridsvogner og artilleri. NATOs nærvær i Albania merkes stadig sterkere.

På flyplassen utenfor Tirana er det en hektisk militær aktivitet. I tillegg bistår 8000 NATO-soldater i Albania med den humanitære innsatsen.

Selv om soldater og lettere utstyr kan fraktes med helikoptere, er logistikken et enormt problem i Albania.

Landet har bare én militær flyplass i tillegg til flyplassen ved Tirana, og det finnes bare to større havnebyer.