Nattlig luksus verdt 500 000 kr

Skal det være litt mer luksus enn hva Daniel Westling får når han gifter seg inn i den svenske kongefamilien, kan du prøve denne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| FORNEBU (Dagbladet): Er du av typen til det, er det ikke vanskelig å svi av noen millioner på få meter under helgens messe Luxury Living på Fornebu.

For luksus og shopping er igjen synonymer. Etter et magert fjorår, er de styrtrike i ferd med å sende luksusvarehandelen inn i nye, ukjente galakser.

Kongelig luksusIfølge SpendingPulse steg omsetningen av luksusvarer med rundt 25 prosent i mars, sammenliknet med samme tid i fjor.

- Men man må da huske på at det på det tidspunktet i fjor gikk svært dårlig for mange. Alt tyder imidlertid på at vi nå ser et betydelig oppsving, sier sosiolog Gunn-Helen Øye med en master i luksusvaner.

På Luxury Living kan du kjøpe ei seng av typen kronprinsesse Victoria av Sverige og Daniel Westling kan boltre seg i på bryllupsnatta. Limited edition, selvfølgelig.

-SE PÅ HENNE, DA: - Mamma er en Hollywood-frua, bare norsk, sier Natasha (15) om moren Candi Solem. Bare se på henne, da. Den stilen er det ikke mange mødre som har, sier hun. Foto: Øistein Norum Monsen
-SE PÅ HENNE, DA: - Mamma er en Hollywood-frua, bare norsk, sier Natasha (15) om moren Candi Solem. Bare se på henne, da. Den stilen er det ikke mange mødre som har, sier hun. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

- Men denne her selger vi mer av. Den koster litt mer, nærmere en halv million kroner. Den er populær blant nordmenn, sier Anna Adolfson fra Hästens.

Den royale versjonen går for litt over 100 000 kroner.

Bling er ut- Bling-bling er ut, kvalitet er inn, konkluderte nylig Newsweek.

Så noe har bransjen lært av krisa. Og noe har vanene endret seg. Men ifølge professor i luksusmarkedsføring, Scott Galloway, vil verden snart vende tilbake til det gamle og absurde forbruket.

LUKSUSDYR: Den franske bulldogen Xena iført et halsbånd pyntet med Swarovski-krystaller fra Black Label. Hege Haraldsen selger dem for 2700,- Hunden må du betale adskillig mer for.  Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.
LUKSUSDYR: Den franske bulldogen Xena iført et halsbånd pyntet med Swarovski-krystaller fra Black Label. Hege Haraldsen selger dem for 2700,- Hunden må du betale adskillig mer for. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET. Vis mer

- Så lenge menn føler trangen til å spre sitt DNA til alle verdens fire hjørner, vil de kjøpe Porscher. Og så lenge kvinner søker så mange parringstilbud som mulig, vil de fortsette å kjøpe Manolo Blahnik-sko, sier han.

Gamle klassikereSå langt er det imidlertid de tradisjonelle luksusmerkene som har overlevd finanskrisa best. Det har de gjort ved å fokusere på hva de kan best, gamle klassikere. Hermés kjører klassiske bager og skjerf, Louis Vuitton bagasje i gammelt design og Burberry regnfrakker etter modell fra 1. verdenskrig.

- Alle disse firmaene har forstått at folk i krisetider - spesielt når det gjelder high end - ikke slutter å bruke penger, men de blir mye mer konservative, konkluderer Newsweek.

Øker priseneMens flere av de mest eksklusive merkene lokket med opptil 70 prosent avslag før nyttår, er prisene nå på topp igjen. Det vil si, de er på enkelte varer skrudd høyere enn de noensinne har vært.

LAMPEFEBER: Hege Holmøy Mønsdal så et par lamper hun gjerne skulle hatt, men synes både 45 000 og 19 900 kroner er litt stiv pris. - Vi er her for å se på bil, motorsykkel, interiør og hus. Hele pakka, sier hun og ektefellen Dag Henrik. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.
LAMPEFEBER: Hege Holmøy Mønsdal så et par lamper hun gjerne skulle hatt, men synes både 45 000 og 19 900 kroner er litt stiv pris. - Vi er her for å se på bil, motorsykkel, interiør og hus. Hele pakka, sier hun og ektefellen Dag Henrik. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET. Vis mer

- Høyere priser hjelper forhandlerne bedre inntjeningen etter å ha notert tap under krisa, melder Milton Pedraza i New York-baserte Luxury Institute.

Ifølge messearrangørene Øyvind Olstad og Einar Haugland er kjøpelysten for lengst tilbake blant de rikeste.

- Nordmenn kjente vel egentlig aldri krisa skikkelig, sier Olstad.

LampefeberHege Holmøy Mønsdal og ektefellen Dag Henrik vet hva de er på jakt etter.
- Jeg så helt nydelig lamper her borte. Men 45 000 kroner stykket er for dyrt, sier hun.

LUXURY: Messearrangør Øyvind Olstad  i Luxury Living mener norsk luksus er av høy kvalitet. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.
LUXURY: Messearrangør Øyvind Olstad i Luxury Living mener norsk luksus er av høy kvalitet. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET. Vis mer

- Vi ser på motorsykkel, bil, interiør og hus. Hele pakka, sier Dag Henrik.

- Kom, vi skal se på lamper, sier Hege.

I nyorienteringens tid er det mange som satser på å nå ut til de mannlige kjøperne.

- Generelt kjøper menn færre ting enn kvinner, men de kjøper oftere dyrere ting, sier Pedrazza.

SER ETTER LUKSUS: Christine Annexstad er model og event-arrangør og ser seg om etter noe som passer for luksus-segmentet. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET.
SER ETTER LUKSUS: Christine Annexstad er model og event-arrangør og ser seg om etter noe som passer for luksus-segmentet. Foto: Øistein Norum Monsen/DAGBLADET. Vis mer