NAV-ansatt slo bruker etter at han ble spyttet på

- Uakseptabelt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Publikumsmottaket i Nav Gamle Oslo på Tøyen ble i går stengt, etter at en Nav-ansatt slo en bruker.

Det bekrefter Hege Farnes Hildrum, fylkesdirektør i Nav Oslo, overfor Dagbladet.

- Det var en bruker som fikk beskjed om at det ikke var akseptabelt å plystre og knipse mot de ansatte i mottaket. Han svarte da med å gå tett opp i ansiktet til en av de ansatte, tok tak i ham, og spyttet ham i ansiktet. Den ansatte reagerte med å slå brukeren, og brukeren slo den ansatte tilbake, sier Hildrum til Dagbladet.

Hun sier en vekter gikk mellom og fikk roet ned situasjonen, før politiet kom til stedet.

- Vi opplever at brukerens atferd mot vår ansatt var uakspetabel, men er også klare på at det var uaktseptabelt at vår ansatte reagerte med å slå, og vi beklager det som skjedde, sier Hildrum.

Hildrum opplyser at saken vil følges opp internt.

- Vi har snakket med den ansatte, og presisert at det ikke var akseptabelt, selv om han opplevde at det var i selvforsvar, sier fylkesdirektøren.

Hun sier de har forsøkt å få kontakt med brukeren, men at det hittil ikke har lyktes, og at de forsøker videre. Hildrum sier hun ikke vet om saken er anmeldt. Vakthavende etterforsker på Grønland politistasjon var i ettermiddag ikke kjent med om det forelå noen anmeldelse.

Hildrum sier Nav på sin side vurderer om de skal anmelde brukerens atferd.

- Vi vurderer om vi skal anmelde ham for å hindre en offentlig tjenestemann i sitt arbeid, sier Hildrum.

Hendelsen skjedde i 12-tida i går.