NAVLYTTING: En lovendring få kjente konsekvensen av, har ført til at NAV nå har rett til å undersøke teledata på enhver person etaten måtte ønske. Vedkommende behøver ikke å være NAV-klient eller mistenkt for noe. NAV har dermed en videre lovhjemmel enn den politiet har til rådighet. 

Foto: Tore Meek / SCANPIX
NAVLYTTING: En lovendring få kjente konsekvensen av, har ført til at NAV nå har rett til å undersøke teledata på enhver person etaten måtte ønske. Vedkommende behøver ikke å være NAV-klient eller mistenkt for noe. NAV har dermed en videre lovhjemmel enn den politiet har til rådighet. Foto: Tore Meek / SCANPIXVis mer

NAV kan navlytte oss alle

Du trenger ikke å være NAV-kunde eller mistenkt for noe. NAV kan helt lovlig spionere på deg uansett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lørdag avslørte Dagbladet hvordan NAV med loven i hånd kan spionere på sine klienter.

Nå viser det seg at NAV har enda videre fullmakter enn som så, melder Radio Norge.

NAV bestemmer selv NAV kan hente ut informasjon om enhver person etaten måtte ønske, uavhengig av om vedkommende er klient eller ei.

• Du trenger ikke å være mistenkt for noe

• NAV trenger ikke å spørre noen om lov

• NAV trenger ingen skriftlig begrunnelse

Dette kommer fram i et internt NAV-rundskriv.

Trenger ingen begrunnelse NAV kan i praksis spionere på telefonsamtaler og bruk av Internett hos enhver person etaten måtte ønske.

Ifølge rundskrivet trenger NAV heller ikke å oppgi noen årsak. En begjæring kan framsettes muntlig, og det stilles intet krav til skriftlig dokumentasjon på nødvendigheten av et slikt innsyn.

- Vi har ingen kommentar på nåværende tidspunkt, sier pressekontakt Marianne Pedersen i NAV til Dagbladet.

Ingen reagerte NAVs eksklusive innsynsrett kommer som en konsekvens av en lite kjent lovendring med virkning fra 19. januar 2009. Endringen i trygdeloven ble beskrevet som en «lovteknisk endring» og skled derfor gjennom Stortinget uten at noen reagerte.

Ved en tilfeldighet ble Post- og teletilsynet gjort oppmerksom på at NAV krevde utlevert informasjon om en kunde hos Tele2.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Først da ble man klar over rekkevidden av den lovtekniske endringen.

- Den adgangen som NAV har fått, lå aldri inne i proposisjonen som ble behandlet av oss. Jeg var saksordfører for denne saken. Det er helt klart at ingen hadde tenkt på det som loven nå blir brukt til. En slik bruk er helt utilsiktet fra Stortingets side, sier saksordfører Geir Pollestad (Sp).

Uten spørsmål I utgangspunktet er alle trafikkdata taushetsbelagt. Det vil si at ingen skal vite hvem den enkelte har hatt kontakt med på sin mobil eller via Internett. Noen få instanser kan søke tilsynet om innsyn, på helt spesielle betingelser. Blant dem er politiet.

Nå viser det seg at NAV har den samme retten, med en vesentlig forskjell: NAV trenger ikke å spørre først.

Strengere for politiet Og når politiet spør, får de langt fra samme fullmakt som den NAV til enhver tid har:

- Politiet får kun tillatelse til å innhente data om mistenkte personer, ikke om vitner eller familiemedlemmer, sier informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet til Dagbladet.

De personene NAV beslutter å snoke på, behøver ikke å være under mistanke for noe som helst.

- Det er meget spesielt at NAV har fått en slik rett, en rett politiet ikke ved noe tilfelle blir gitt, sier informasjonsdirektør Elisabeth Aarsæther i Post- og teletilsynet til Dagbladet.

Krever snoke-stans Venstre, Fremskrittspartiet og Høyre krever full stans i NAVs ubegrensede tilgang til å spionere på enhver person, og vil ta saken opp på Stortinget med det første.

Også Senterpartiet reagerer på lovendringens «utilsiktede konsekvens».

Innen klokka 10.00 tirsdag skal NAV levere arbeidsministeren en redegjørelse for hvordan NAV har praktisert loven.

- Ingen glipp - Det er på det rene at loven gir adgang til å sjekke enhver person, sier statssekretær Gina Lund i Arbeidsdepartementet til Dagbladet.

Ifølge Lund var lovendringen ingen glipp. Hun mener lovens innhold bør ha vært kjent for stortingspolitikerne som vedtok den.

- Lovendringen viderefører en hjemmel som lå der fra tidligere. Den var på en bred høring før endringen ble vedtatt av Stortinget, uten at det kom mange innsigelser, sier Lund til Dagbladet.

- Ny adgang Men at lovendringen kun viderefører en praksis som allerede var hjemlet i den gamle lovteksten, fremgår ikke av NAVs eget rundskriv. Tvert imot.

Her fremgår det at NAV ser på retten til å innhente  opplysninger om «hvilken-som-helst-person-eller-virksomhet» er en ny og utvidet rett.  

- Bakgrunnen for at Arbeids- og velferdsdirektoratet eller nærmere utpekte enheter har fått hjemmelen er at man de senere år har sett klart behov for utvidede hjemler for å gjøre det enklere å hindre og avsløre trygdemisbruk, heter det i rundskrivet.

Stanser NAV Likevel, i dag har departementet bedt NAV stanse all bruk av lovparagrafen i forhold til telefon- og datatrafikk.

- NAVs direktør har varslet at han vil sjekke hvorvidt NAV har gått ut over sine fullmakter. NAV utelukker ikke at så er skjedd, sier Lund.

Samtidig varsler regjeringen at loven vil bli vurdert i forbindelse med at proposisjonen om datalagringsdirektivet legges fram for Stortinget.

- Det er på det rene at den aktuelle lovteksten ville vært utformet på en annen måte i dag, med tanke på datalagring. Men da lovteksten ble utformet i 2008, sto ikke datalagringsdirektivet på agendaen, sier Lund.

Dagbladet lørdag 20. november
Dagbladet lørdag 20. november Vis mer