Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

NAV

NAV-oppgjør klart for 37 uriktig dømte

Å søke om erstatning må de selv ta initiativ til, ifølge NAVs ryddegutt Magne Fladby.

BEKLAGELIG: - Det er en beklagelig situasjon, og det preger oss alle, sier NAVs ryddegutt, seksjonssjef Magne Fladby, til Dagbladet. Foto: Bjørn Langsem
BEKLAGELIG: - Det er en beklagelig situasjon, og det preger oss alle, sier NAVs ryddegutt, seksjonssjef Magne Fladby, til Dagbladet. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

I en tettpakket agenda, har Magne Fladby fredag morgen funnet et bitte lite hull for Dagbladet - rundt et desto større møtebord i NAVs hovedkvarter i Oslo.

Seksjonssjefen har fått en av Norges tyngste jobber: Å lede det 50 personer sterket teamet som rydder opp i den store NAV-skandalen.

- Det er en beklagelig situasjon, og det preger oss alle, sier Fladby til Dagbladet. Han synes likevel jobben er meningsfylt.

37 har fått oppgjør

Den 28. oktober innrømmet NAV-sjef Sigrun Vågeng offentlig at NAV systematisk og urettmessig har nektet nordmenn å ta med trygd til andre EØS-land.

To dager senere var Fladby og hans oppryddingsteam i gang.

IKKE «DEADLINE»: - Vi har ikke fått noen «deadline», men vi har ambisjoner om å ha de fleste sakene ferdigbehandlet i midten av april, når det gjelder tilbakekreving, sier Magne Fladby. Foto: Bjørn Langsem
IKKE «DEADLINE»: - Vi har ikke fått noen «deadline», men vi har ambisjoner om å ha de fleste sakene ferdigbehandlet i midten av april, når det gjelder tilbakekreving, sier Magne Fladby. Foto: Bjørn Langsem Vis mer

Til Dagbladet forteller han at det oppdaterte tallet på personer som er domfelt på feil grunnlag nå er 78, etter at det tidligere har vært meldt om minst 85.

Han sier at 37 av disse 78 nå har fått oppgjør. Summen inngår i de fem millioner kronene som NAV til nå har utbetalt som del av oppryddingen.

Mest arbeidsavklaring

- Det vi begynte med å se på var nesten 5000 saker, hvor vi så at det kunne være aktuelt å se på saken på nytt. Av disse anslår vi at det er cirka 2400 relevante saker, sier Fladby.

Hittil gjelder de aller fleste saker arbeidsavklaringspenger (AAP).

- Vi har hatt størst oppmerksomhet på arbeidsavklaringspenger foreløpig, men det er også noe på sykepenger, sier Fladby, som foreløpig ikke har tall for hvordan sakene fordeler seg.

Han har ikke sett på andre typer ytelser enn sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger, som er de typene ytelser NAV så langt har innrømmet at de har feiltolket reglene for.

Skandalen kan vokse

- Min oppgave er å rydde opp i det som har skjedd på sykepenger, arbeidsavklaringspenger (AAP) og pleiepenger, sier Fladby.

Hans sjef Sigrun Vågeng ser likevel ikke helt bort fra at skandalen kan utvides til andre ytelser fra NAV.

SKANDALEN KAN VOKSE: - I tillegg til å få en EØS-uttalelse fra tre juridiske fakulteter i Norge, har vi satt i gang et internt arbeid som skal gå gjennom de andre ytelsene våre, sa NAV-sjef Sigrun Vågeng torsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix
SKANDALEN KAN VOKSE: - I tillegg til å få en EØS-uttalelse fra tre juridiske fakulteter i Norge, har vi satt i gang et internt arbeid som skal gå gjennom de andre ytelsene våre, sa NAV-sjef Sigrun Vågeng torsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix Vis mer

- I tillegg til å få en EØS-uttalelse fra tre juridiske fakulteter i Norge, har vi satt i gang et internt arbeid som skal gå gjennom de andre ytelsene våre. De skal se på om alt nå er i tråd med EØS-regelverket. Og jeg får en rapport fra denne gruppen i januar 2020, sa Vågeng til Dagbladet under en pressekonferanse torsdag.

- Må selv kreve erstatning

Ifølge NAV er det fattet vedtak i 158 saker. Hvis de 111 av dem hvor NAVs oppgjør er avsluttet er representative, vil samlet kostnad for de totalt cirka 2400 sakene ende på over 100 millioner kroner. Men Fladby tror ikke nødvendigvis at de er så representative.

- Av de 111 ligger det en tredjedel som gjelder domfelte. Så at de 111 er representative for resten av massen er ikke trolig, sier han.

Tilbakebetalingen går fra NAVs ytelsesbudsjetter.

- Er noen av sakene så grove at dere innstiller på at de må få erstatning?

- Nei, NAV kan ikke innstille på erstatning. Det må de ta opp selv. Vi veileder dem i vedtaksbrevet, og sier hvordan utbetalingen skjer, og opplyser hva de kan gjøre for å søke erstatning, sier Fladby.

Kan være ferdig i april

Det de i så fall kan gjøre, er å reise et krav direkte til NAV.

Hvis det ikke fører fram, kan de ta «den vanlige ruta» - som i siste instans kan bety et oppgjør i retten.

Før særlig mange saker har rukket å komme så langt, vil Fladby trolig være ferdig med sin del av jobben.

- Vi har ikke fått noen «deadline», men vi har ambisjoner om å ha de fleste sakene ferdigbehandlet i midten av april, når det gjelder tilbakekreving. Så har vi de sakene som gjelder stans og avslag på grunn av utenlandsopphold. De vil ta noe lenger tid, sier Magne Fladby til Dagbladet.