KREMTUR: I tyrkiske Kemer er 11 brukere fra Oslo og Drammen og 12 fagfolk, blant annet ansatte fra Nav, samlet på kurs. Prislappen er på nesten 30 000 kroner per person. Her fra kurset i går kveld som handlet om læring om å møte hverandre med respekt. Foto: Marte Østmoe
KREMTUR: I tyrkiske Kemer er 11 brukere fra Oslo og Drammen og 12 fagfolk, blant annet ansatte fra Nav, samlet på kurs. Prislappen er på nesten 30 000 kroner per person. Her fra kurset i går kveld som handlet om læring om å møte hverandre med respekt. Foto: Marte ØstmoeVis mer

Nav på kremtur til Syden

Brukere og ansatte i Nav er for tida på endringsmetodekurs i det tyrkiske ferieparadiset Kemer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I idylliske Kemer er 11 brukere fra Oslo og Drammen og 12 fagfolk, blant annet flere Nav-ansatte, i gang med å skrive eventyr om egne liv i jakten på motivasjonen som kan snu en vond hverdag. De ansatte og brukerne skal lære å snakke med hverandre.

Endringsmetodekurset varer i 14 dager. Prislappen er 29 700 kroner per deltaker og finansieres av Nav og prosjektgruppa HUSK.

Kursarrangøren KREM (Kreativt og mangfoldig arbeidsliv) har leid et billig hotell som heter Merce der Nav-ansatte og brukere lever sammen.

- Kurset handler mye om å skape en felles forståelse mellom de ansatte og brukerne for å avdekke de korteste veiene for å komme ut i arbeid. Turen skaper ei bru mellom de som har mottatt stønad og den teoretiske kunnskapen til de ansatte. Når de lærer av hverandre gir det bedre løsninger, mener Hilde Dalen i KREM som omtaler seg som luftslottarkitekt og regnbuemaker.

Kritisk -  Ofte opplever brukerne at de vil bli tatt på alvor, men at de ikke lyttes til. Da må de ansatte læres hvordan de skal bli tatt på alvor. På kurset gir de hverandre perspektiver, sjanse og tid til å høre på hverandre, sier Dalen.

Robert Eriksson (Frp), leder for arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget mener det er utelukkende positivt at Nav og brukerne møtes på en nøytral arena for å utvikle samarbeid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

KURSLEDER: Leder Hilde Dalen hos kursarrangøren KREM tittulerer seg som luftslottarkitekt og regnbuemaker. Kursene hennes har vært en suksess og bragt flere Nav-brukere i arbeid heller enn uføretrygd. Foto: Marte Østmoe
KURSLEDER: Leder Hilde Dalen hos kursarrangøren KREM tittulerer seg som luftslottarkitekt og regnbuemaker. Kursene hennes har vært en suksess og bragt flere Nav-brukere i arbeid heller enn uføretrygd. Foto: Marte Østmoe Vis mer

- Men hvorfor må man dra til Tyrkia for å skape en slik arena og få til den stemningen som er nødvendig? Jeg tror man kunne klart det like godt i Norge for en billigere pris, sier han.

Eriksson peker på at man kunne fått til hyppigere kurs med flere deltakere hjemme i Norge, samt signaleffekten i en Tyrkiareise.

- Selv om det kan ha positive ringvirkninger, kan det oppleves negativt for dem som sitter hjemme uten å få hjelp, sier han.

Lave priser Så hvorfor Tyrkia?

- Jeg har ikke noe kjempegodt svar på hvorfor Tyrkia i stedet for et annet sted eller land, men mange opplever det som bra å bytte arena. Prisene i Tyrkia er lave, og her kan en Nav-bruker for en gangs skyld få råd til å kjøpe seg en kake på en kafé. Tyrkia er også et land hvor brukerne blir høyt vurdert, sier Dalen.

Tor Slettebø ved Diakonhjemmet har forsket på prosjektet og forteller at Nav sjelden har fått så mye ros som etter disse turene. Han var med å skrive en evaluering av kurset i 2009. En ny rapport er også like rundt hjørnet.

- Mange brukere opplever å bli møtt med fokusering på hva man ikke får til. Men her tenker man på hva slags kunnskap de har fått med seg fra sine erfaringer, sier Slettebø.

Et av elementene i kurset er å skrive et eventyr om eget liv. Der skal man bruke metaforer, og historien skal få en lykkelig slutt.

- Jeg tror ikke det hadde blitt noe billigere å gjøre det i Norge. Og så lenge folk kommer ut av en passiv mottakertilværelse, har man kanskje tjent inn pengene på kortere tid enn man tror, sier Slettebø.

Fornøyd med kurset Ni brukere fra Nav Horten ble sendt på kurset i 2008. Av disse er det nå bare én som er uføretrygdet, får Dagbladet opplyst. To ansatte og tre brukere ved Nav i Drammen deltar på kurset nå.

- Vi har hatt et samarbeid med KREM siden i vinter, og vi har sett at andre Nav-kommuner har deltatt med hell. Med de erfaringene vi har, synes vi det er et godt faglig begrunnet kurs, sier fungerende leder Frank Kolsrud og avdelingsleder Sverre Helganger ved Nav Drammen til Dagbladet.

De opplyser at midler fra det såkalte Kvalifiseringsprogrammet finansierer Tyrkia-reisen.

ARBEIDSSØKER: Marianne Husnes (28) har lenge slitt for å få hjelp av Nav. Foto: Privat
ARBEIDSSØKER: Marianne Husnes (28) har lenge slitt for å få hjelp av Nav. Foto: Privat Vis mer

- Midlene som brukes herfra er ment å være rause, nytenkende og kreative. Det viktigste for brukerne er at de som har gått igjen og igjen i systemet uten at det har ført fram, får en endring, sier de to.

Dagbladet klarte ikke å oppdrive en kommentar fra Nav sentralt i Oslo kommune i går. De Dagbladet snakket med hadde ikke hørt om saken, men fortalte at reaksjonen var at det måtte dreie seg om en spøk.

Det ble til slutt henvist til hver enkelt bydelsdirektør.