Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

«Nav rekrutterer feil folk» og saksbehandlere har for mye makt», hevder anonym forfatter

- Har kompetanse, men mangler rammene, sier fagforeningen. - Mer opptatt av måling enn av kvalitet, sier Nav-ansatt.

NAV-KRITIKK : En ny bok om Nav skaper kraftige reaksjoner. De ansatte reagerer på kritikken.   Foto: SVEINUNG U. YSTAD
NAV-KRITIKK : En ny bok om Nav skaper kraftige reaksjoner. De ansatte reagerer på kritikken. Foto: SVEINUNG U. YSTAD Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I går kom boka «Nav fra innsiden», hvor en anonymisert Nav-ansatt retter kraftig kritikk mot sin egen arbeidsgiver (DB+). Forfatteren, under pseudonymet David Friman, fremmer en rekke påstander om etaten.

Hanne Nordhaug, leder av NTL Nav, som er den største fagforeningen for de Nav-ansatte, er kritisk til boka, og mener forfatteren bommer på mye av kritikken.

 - Jeg syns dette er en blanding av personkritikk og systemkritikk, og vi opplever at problemet er mer et systemproblem enn de enkelte ansatte i Nav.

«Ansatte mangler empati» Boka hevder blant annet at Nav rekrutterer ansatte som mangler empati, fleksibilitet, medfølelse og selvinnsikt fordi disse egenskapene ikke blir vektlagt i rekrutteringsprosessen.

På omslaget står det at «saksbehandlere har for mye makt i forhold til sin kompetanse» og at «Nav rekrutterer ofte folk som ikke burde jobbe i Nav». Det er ikke NTL-lederen enig i.  

- De ansatte i Nav har høy fagkompetanse og ønsker å hjelpe folk, og det blir gjort mye godt arbeid i hele etaten. Det skyldes både gode ledere og medarbeidere som gjør sitt beste innenfor de rammene som er lagt. Utfordringen er at medarbeiderne ikke har gode nok rammer og vilkår til å gjøre en så og jobb som de ønsker, sier Hanne Nordhaug til Dagbladet.

Hun mener kritikken bør rettes mot overordnet ledelse og ressursbruken i Nav, ikke mot de ansatte.

- Jeg mener at ansattes erfaringer, kunnskap og engasjement ikke blir utnyttet godt nok i dag. Utfordringene skyldes ikke medarbeiderne, for de har både evne og motivasjon. Problemet er at etaten har en overordnet styring som gjør at de ikke får brukt sine evner fullt ut, sier NTL-lederen.

- Det er for lite ressurser til Nav-kontorene, og det er ikke nok folk til å utføre jobben på en god nok måte. 

Mer kvalitet, mindre målekort Nordhaug er imidlertid ikke uenig i all kritikken. Boka omtaler også bruken av målekort, og konkluderer med at «Nav bør legge til rette for at ledere blir mindre fagstyrt, for at ledere kan fokusere mer på kvalitet og mindre på målekort».

- Det er for mye detaljstyring fra øverste ledelse, noe som gir utslag i blant annet målekortene. Vi i NTL Nav ønsker målekortene fjernet, og sier oss enige i den delen av kritikken.

Hun mener det er mål og resultatstyringen som er problemet, og at tiltakssystemet er for rigid.

- Mål og resultatstyringen gjør at ansatte i for liten grad selv får vurdere hva som er riktig tiltak og riktig måte å jobbe på. Det blir ofte prioritert kvantitet foran kvalitet.

- Det som kan måles prioriteres, og det som ikke måles blir nedprioritert. I tillegg har vi et politisk besluttet tiltakssystem som er rigid. Her er rammene slik at det er budsjett, og ikke hva hver enkelt trenger som avgjør hva folk får av tiltak fra Nav. Hun mener at de ansatte har den nødvendige kompetansen til å utøve skjønn, men at de ikke får anledning til å benytte den kompetansen i dagens system.

- Det er viktig at saksbehandlerne, som kjenner brukernes behov, har mulighet til å bistå på en god måte. Derfor mener vi at det er for lite, ikke for mye mulighet til skjønnsutøvelse. Og vi mener at de ansatte har kompetanse til å utøve skjønn.

Hva tenker du som tillitsvalgt om kritikken?

- Jeg syns det er bedre å bruke de tillitsvalgte, medbestemmelsesapparatet og politikere til å fremme synspunkter, i stedet for å komme med anonyme publikasjoner. Selv om det ikke alltid er åpenhet nok, så har vi et medbestemmelsessystem skal ta seg av sånne ting.

Uenig i påstandene Harald Borgerud, medsaksbehandler ved Nav Vestby og fylkestillitsvalgt i NTL Akershus er også kritisk til påstandene som fremmes i boka.
 
- Personen som har skrevet boka er berettiget sine meninger, men jeg har et annet syn, sier han til Dagbladet.

Forfatteren av «Nav fra innsiden» hevder at de Nav-ansatte ikke tør å kritisere sine ledere. Det er ikke Borgerud enig i.
 
- Som tillitsvalgt vil si det er stor takhøyde for å komme med kritikk. Som i alle virksomheter hender det at det oppstår kritikkverdige forhold, men når dette løftes er min erfaring at de fleste ledere ønsker å løse problemene.

-Kan ikke utelukke at vi gjør folk sykere Når det kommer til påstander som at «Nav gjør mange brukere sykere», er han mer forsiktig med å være for bastant.

- Jeg kan ikke utelukke at noen blir sykere i møte med Nav, men vi har også mange positive tilbakemeldinger fra folk som føler vi har vært med på i hjelpe dem. Medaljens bakside er at vi får ikke alltid får løftet suksesshistoriene våre.

- Vi vektlegger veilederkompetanse Borgerud mener ikke det er dekning for påstanden at Nav rekrutterer ansatte som ikke burde jobbe der, og at Nav-ansatte mangler empati, medfølelse og selvinnsikt.

-  Hos oss er personlig egnethet viktig, og veilederkompetanse er høyt verdsatt. Vi jobber med å veilede mennesker, og det er vanskelig hvis du ikke har evne til å vise empati. Vi har også prøvetid hvor man avdekker om vedkommende er skikket til å jobbe i Nav.
  
- Det er også viktig med livserfaring. Jeg har vært med på å ansette folk som har vært langtidsledige, og folk med nedsatt funksjonsevne. Det å selv ha gått på arbeidsavklaringspenger, samtidig som man har nødvendig formell kompetanse, gjør deg i stand til å se hvordan dette påvirker folk. Jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken, sier Borgerud til Dagbladet.

I likhet med NTL lederen trekker han fram målstyringen som hovedproblemet.

Målstyring
- Det som er problemet er målstyringsbehovet. Mange steder er man mer opptatt av målingen enn av kvaliteten. For eksempel blir man målt på aktivitetsplaner og behandlede saker. Det skaper utfordringer når man bare har fokus på antallet, og ikke kvaliteten i arbeidet. Skal jeg få noen i jobb så handler det ikke bare om planen, men hva den inneholder, sier Borgerud til Dagbladet.

Hva ville du ha kritisert? - Jeg ville sett på prosessene som innføres. Når man innfører noe nytt må man se på hva det medføres. Noen prosesser er så tungvinne at saksbehandlingen tar unødvendig lang tid.  

- Det er også en utfordring når vi har en håndfull ulike it-systemer. Det handler om stabilitet og behovet for utvikling av nye systemer som står i forhold til det vi forventer i 2014. Men dette er et komplekst område. Når man innfører noe nytt så er det veldig sårbart. Har man ikke tenkt på alt så kan Ola Nordmann sitte uten penger, sier Borgerud.

Nav-direktøren enig i ressursmangel
- Vi er enig at det er for lite ressurser på de store NAV-kontorene. Ambisjonen er derfor å vri mest mulig av budsjettressursene over dit, samtidig som vi får opp selvbetjente IKT løsninger som reduserer presset på NAV kontorene, sier Tjenestedirektør i Nav, Bjørn Gudbjørgud til Dagbladet.

Han sier til Dagbladet at Nav gjerne diskuterer hva som er de beste operative målene, men at mål og resultatstyring er nødvendig i en organisasjon som forvalter så store ressurser.

- Det viktigste vi styrer på i NAV er kvalitet, gjennom brukerundersøkelser og kvalitetsmålinger. Vi diskuterer mer enn gjerne hva som er de beste operative målene i NAV. Men i en organisasjon som forvalter mer enn 400 milliarder kroner må vi ha en form for mål- og resultatstyring, sier Gudbjørgsrud til Dagbladet. 

HER ER KRITIKKEN: (krever abb.)

 MÅLSTYRING ER NØDVENDIG :Tjenestedirektør i Nav, Bjørn Gudbjørgsrud. Foto: NYEBILDER.NO
MÅLSTYRING ER NØDVENDIG :Tjenestedirektør i Nav, Bjørn Gudbjørgsrud. Foto: NYEBILDER.NO Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media