FOR LITE ROS: NAV-direktør Tor Saglie har fortsatt klokkertro på NAV-reformen, men synes NAV får for lite skryt for det som faktisk går bra.  Foto:Jacques Hvistendahl
FOR LITE ROS: NAV-direktør Tor Saglie har fortsatt klokkertro på NAV-reformen, men synes NAV får for lite skryt for det som faktisk går bra. Foto:Jacques HvistendahlVis mer

NAV-sjefen: - Jeg blir lei og sint

Å omorganisere NAV samtidig med full drift var et høyrisikoprosjekt, vedgår NAV-direktør Tor Saglie.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| Etter en knallhard periode med masse kjeft fra flere hold er Tor Saglie glad for støtten fra tidligere arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen.

I høringen i Stortinget fredag innrømmet Hanssen at politikerne hadde ventet for store resultater for fort av NAV.

- Når man skulle omorganisere samtidig som man skulle innføre nye reformer, er det klart at det var et prosjekt med høy iboende risiko, sier Saglie.

- Det var veldig ærlig og redelig det Hanssen sa i Stortinget, for det var en heftig bestilling vi fikk. For våre ansatte har det selvsagt vært tøft å stå midt i strømmen, lære seg nye it-systemer, store omstillingsprosesser og endrede arbeidsmåter mens de samtidig skal betjene brukerne.
På knærne?- Som fører til frustrasjon og sykemeldinger blant NAVs ansatte?- Ja, følelsen av ikke å mestre jobben er vond for mange.

- Under Arbeidsdepartementets faglige konferanse om sykefravær i forrige uke hevdet NTNU-professor Steinar Westin at NAV er på knærne. Er du enig?

- Nei, NAV er ikke på knærne. Vi har kortet ned saksbehandlingstida og forbedret tilgjengeligheten.
- Du mener at krisa i NAV nå er over?
- Ja, det mener jeg vi er nå. NAV var i krise i 2008 og i begynnelsen av 2009. Da fortjente vi virkelig den kjeften vi fikk, blant annet for problemene med utbetaling av dagpenger. Den saken irriterte meg virkelig. Det førte til at vi satte alle mann til pumpene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Hvordan reagerer du på kritikken som er rettet mot NAV?
- Jer blir selvsagt lei og sint innimellom. Jeg tenker mest på de ansatte. Det er ingen tvil om at de har det føft. Mange har strukket seg langt ut over det en arbeidsgiver kan forvente. Men NAV-reformen er genuint meningsfull. Det det som gir meg motivasjon og som rører meg, er møtet med brukerne på våre lokale NAV-kontorer. Å få oppleve at rusmisbrukere og andre som ha vært på kjøret, klarer å snu livet sitt og kommer i arbeid og aktivitet, gjør meg glad.

For lite ros- Er kritikken urettferdig?

- Inntrykket av NAV som henger igjen hos media, politikere og publikum er skjevt. Jeg synes nok at NAV får for lite ros for det vi faktisk gjør bra.
- Har du vært tøff nok på vegne av de ansatte og slått i bordet overfor statsråden?

- Som offentlig tjenestemann kan jeg ikke gå ut og si hva jeg melder til statsråden. Men jeg har en tett dialog med den politiske ledelsen og embetsverket, for å si det sånn.

Dialog med legene- Forsker Benedicte Carlsen, som har undersøkt fastlegers holdning til portvaktrollen sin, opplyste på sykefraværskonferansen at legene karakteriserer NAV som fienden. Er det også ditt inntrykk?
- Rollene våre er forskjellige. Legen er pasientens advokat, vår jobb er å stille kontrollspørsmålene. Hvis brukeren har brukket beinet, trenger han da å bli sykemeldt eller kan han gjøre andre arbeidsoppgaver? NAV har egen trygdemedisinsk ekspertise med egne leger. Vi har lagt mye arbeid i å forbedre dialogen med fastlegene.

- I 2010 skal NAV gjennomføre to nye reformer, om avklaringspengene og pensjonsreformen. Er etaten rede til det?
-Ja, det  er vi. Vi regner med stor pågang av pensjonssøkere, derfor har vi bygd opp en egen midlertidig enhet som skal håndtere dette.

Genuint meningsfull
-I forbindelse med arbeidsavklaringspenge-reformen innfører dere et meldekort som brukeren skal sende inn annenhver uke. Fører ikke dette bare til mer byråkrati og misnøye hos brukerne?

- Dette er ikke vårt påfunn, det har Stortinget vedtatt. Min instruks til etaten er ikke å være firkantete, men fleksible i starten.

- Nå har stormen rast rundt deg og dine ansatte i mange måneder, er det verdt det?

- Ja, fordi vi gjennomfører en genuint meningsfull reform, sier NAV-direktør Tor Saglie.