Navnet er Statoil

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det nye oljekonsernet skal få nytt navn, heter det nå. Grunnen er visstnok at Hydros direktør Eivind Reiten ikke vil i knappestøperens skje. Men siden det er to statsbedrifter som nå er omgjort til ett selskap, bør det ikke legges for mye prestisje i navnedåpen. Det er jo ekstremt dyrt å skifte navn, antakelig like mye som å bygge et par regionale høyskoler. Dessuten er navnet Statoil vel innarbeidet internasjonalt, det har stor gjenkjennelsesverdi. Å lære verden et helt nytt navn tar tid. Dessuten forsvinner både den interne og eksterne historien mye raskere med nytt navn.Nei, løsningen er enkel. Staten som eier kan si at Statoil er navn godt nok - og så får Reiten finne seg i det. Selv om han skulle få en million kroner for å bite det i seg, er det bare en promille av det det vil koste å legge om. Så Reiten må tåle at det nye selskapet får leve videre som Statoil, selv om en stor del av det er Hydro. Næringsminister Dag Terje Andersen får heller gi mannen en flaske akevitt til jul.