Navnpirater på nettet vil gi seg for en krone

Tobakkprodusenten Swedish match kan få internettadressen «swedishmatch.com» og ti tusen kroner. - Vårt eneste vilkår er at Swedish match betaler en krone til kreftforskning, sier Robert Boström som i dag har nettadressen. Men tobakkprodusenten nekter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Boström er daglig leder av Control alt delete (CAD), som ble startet helt i begynnelse av det kommersielle gjennombruddet på Internett. Forretningsidéen var å beslaglegge nettadresser til kjente foretak og produkter, for så å selge disse for store penger. Det Boström og CAD tidlig innså var at nettadresser som er lett å finne vil være svært attraktive. Tanken var også at selskap seinere kunne kjøpe «sine» adresser fra CAD.

  CAD var et av de første selskapene som gjorde dette systematisk. Dagbladet var en av dem som fikk sitt navn «www.dagbladet.com» beslaglagt av et amerikansk selskap med samme forretningsidé som CAD. Men de fleste synes det er surt å betale store summer for navn de oppfatter som sitt.

   - Hittil har det bare skjedd i ett tilfelle. Autoliv, et børsnotert selskap som lager kollisjonsputer, ga titusener av kroner, sier CAD direktør Robert Boström til Aftonbladet.

  Andre selskap har gått mer agressivt til verks. Advokatfirmaet Juristhuset i Sverige politianmeldte CAD for utpressing. Saken ble henlagt, men alt flere land får nå juridiske kjennelser på at nettadresser er å betrakte som varemerke.

   Det britiske rettsvesenet dømte i 1997 noen briter til å gi fra seg adressen «harrods.com» til varemagasinet Harrods.

Frykter feilinformasjon

I Danmark ble en student dømt til å betale et selskap en kvart million kroner i erstatning for slik navnhandel. Dansk rettsvesen satt dermed presendens i den juridiske gråsonen - handel rundt domenenavn. Studenten opererte som agent for det amerikanske selskapet DomainID, og kontaktet selskap aktivt for å tilby dem nettadressene «sine».

   Flere norske selskaper er registrert av navnpirater i USA med «.com»-adresser, og flere av disse har blitt kontaktet med tilsvarende tilbud.

   Mange selskaper betaler i frykt for at de skal bli misrepresentert på de falske nettadressene.

Saksøkt i USA

Swedish match bestemte seg i steden for å saksøke CAD via en domstol i USA for å få nettadressen. I mai bestemte CAD at de ville gi seg, og overføre domenenavnet til Swedish match, hvis tobakksselskapet betalte én krone til kreftforskning.

   Men Swedish match så ingen grunn til å gi seg, og nylig kom CAD med tilbud om nok et forlik. De vil gi domenenavnet og titusen kroner, men forlanger fremdeles den ene krona til kreftforskningen. Juristene hos Swedish match har så langt ikke latt seg bevege.

  - Jeg synes de er humorløse og stive, sier Robert Boström.
  - Vi kan selv gi 10 000 kroner til kreftforskning, men det vil være bedre for saken om pengene kom fra tobakkprodusenten, sa han.