Nederlag for Ap-ledelsen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • «Nei,» måtte Arbeiderpartiets leder Thorbjørn Jagland bekrefte, det var ikke slik partiledelsen og regjeringen hadde planlagt å behandle spørsmålet om Olje-Norges framtidige organisering. Istedenfor å følge sin egen plan bøyde Stoltenberg og Jagland av for eldreopprøret med ungdomsoppslutning i partiet, og åpnet for at landsmøtet i november skal debattere partiets sjel med delprivatisering av Statoil som slagkraftig symbolsak.
  • Da tidligere Statoil-direktør Harald Norvik lanserte tanken om delvis privatisering, sa han at selskapet i dag hemmes og svekkes forretningsmessig av at staten som eier er lite forutsigelig og utsatt for politisk strid om de viktige beslutningene. Det er flertall i Stortinget for å delprivatisere Statoil og omorganisere statens direkte eierandeler. Den forrige regjeringen planla å legge fram sin plan ved tusenårsskiftet, men hadde ikke gjort det da den måtte gå. Stoltenberg overtok en målsetting om å legge saken fram i juni. Nå er det utsatt til etter landsmøtet i november slik at Stortinget først kan fatte sitt vedtak i løpet av våren 2001. Behandlingen illustrerer Harald Norviks poeng.
  • Landsmøtet kan stemme ned det forslaget om delprivatisering som partiets ledelse nå kommer til å ta inn i partiets programutkast i august. Men et slikt neivedtak kan ikke regjeringen legge fram for Stortinget uten å få mot seg det borgerlige flertallet som er for delprivatisering. Da vil privatiseringsspørsmålet bli ytterligere utsatt, og bli en del av stortingsvalgkampen, med Stoltenberg og Jagland som talsmenn for et opplegg de er imot.
  • Partilederen og statsministeren godtok i går et soleklart nederlag i spørsmålet om saksbehandlingen ved å gi etter for sine motstandere. Nå satser de i stedet på å vinne saken på landsmøtet. Denne saken har for alvor brakt dem sammen i et skjebnefellesskap.
  • Stoltenberg sier nå at dette bare betyr noen måneders utsettelse for Statoil. I virkeligheten hadde Statoil hatt bruk for en avklaring allerede i fjor høst.