Nederlandsk perle

Filmen «Pike med perleøredobb» har økt interessen for 1600-tallsmaleren Johannes Vermeer. For første gang på åtti år går et bilde av ham på auksjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

DET BLÅSER

bikkjer og kattunger i Amsterdam. Sønderrevne paraply-lik ligger på hvert gatehjørne. Det første jeg ser inne i Rijksmuseum er lyset. Det strømmer ned gjennom glasstaket og skifter som en lysbryter: Av/på, av/på. Jeg har hoppet over flere hundre år med nederlandsk historie og tatt trappa rett opp til gullalderen. For jeg vil bare se Vermeer. Påskefilmen «Pike med perleøredobb», bygd over forholdet mellom maleren Johannes Vermeer og hans fiktive modell, utløste to behov: Se originalbildene. Kjøpe perleøredobber.

DET FØRSTE SOM

slår meg, er hvor små de er, bildene Vermeer malte. På museumsveggene forsvinner de nesten. Størrelsen skyldes at de ble malt på oppdrag for å henge i private hjem på midten av 1600-tallet. Rijksmuseum har fem-seks på veggene. I løpet av hele sitt liv malte Vermeer mindre enn førti malerier, kanskje bare trettifem. Man vet lite om hvordan maleren levde, men han må ha vært hjemmekjær: Vermeer tilbrakte hele livet i Delft, i skyggen av kunstmiljøene i Amsterdam og Haag. De fleste maleriene viser fredelige innendørsscener - tjenestejenter som lager mat eller feier kjøkkengulvet, overklassedamen som leser et brev eller spiller et instrument. Felles for modellene hans er at de virker fullstendig oppslukt av det de driver med. Og så er det lyset, da, det utrolige lyset. Det fanger modellen, rammer henne inn og speiler seg i melk og perler.

BILDENE BLE

glemt i to hundre år. Da ble Vermeer gjenoppdaget av den franske kunstkritikeren Theophile Thoré. Utstillinger ble arrangert, men flere av de utstilte bildene viste seg å være falske. Forfalskningene ble oppdaget fordi de manglet stofflighet - og lys. Vermeer malte sannsynligvis langsomt, men med stor sikkerhet. En kritiker har sagt at overflaten på maleriene hans er som knuste perler. På Rijksmuseum prøver jeg å ta på bildet av kjøkkenpiken som heller melk i en bolle, når vakten ikke ser meg. Hånden treffer glass. I dag regnes bare Rembrandt som større enn Vermeer i Nederland, og her tas det ingen sjanser.

BOKA OG FILMEN

om Vermeer og hans modell har skapt ny interesse for maleren, og kø blant de besøkende i Rijksmuseum. Nå er det klart at et av de trettifem bildene han malte skal selges på auksjon hos Sotheby's i London i juli - det første til salgs på åtti år. I katalogen kalles det «Lady at the Virginal». Vermeer var både maler og kunsthandler, men åpenbart intet økonomisk geni. Han etterlot seg kone og elleve barn i dyp fattigdom. Bildet av piken med perleøredobb ble framstilt på en lokal kunstauksjon i Haag i 1881, merket ukjent opphavsmann. Det ble solgt for 2 gylden og 30 cent.

IKKE ENGANG

nok til å finansiere et par perleøredobber.