Gardermoen  20170104.
Rema samler alle de 550 kjøpmennene sine til møte på Gardermoen. Dagligvarekjeden lanserer nemlig appen Æ som skal gi kundene ti prosent rabatt på frukt og grønt og på de ti varene kundene kjøper mest.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Gardermoen 20170104. Rema samler alle de 550 kjøpmennene sine til møte på Gardermoen. Dagligvarekjeden lanserer nemlig appen Æ som skal gi kundene ti prosent rabatt på frukt og grønt og på de ti varene kundene kjøper mest. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Nedgang for Rema 1000 tross «Æ» og bestevennstrategi

Har tapt nær 90 millioner kroner i omsetning i januar.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Salget hos Rema 1000 falt med 3,2 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Coop Extra og Kiwi har hatt en vekst på henholdsvis 2,5 og 1,6 prosent.

Remas vekst flatet ut i løpet av 2016, og dagligvarekjeden hadde på slutten av året flere måneder med negativ verdivekst, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge Aftenposten har Rema tapt nær 90 millioner kroner i omsetning i januar.

Tallene er hentet fra statistikken over sammenlignbar vekst, som er utarbeidet av analysebyrået Nielsen. Sammenlignbar vekst er et mål på kjedenes vekstfart, der oppkjøp og nyåpninger holdes utenfor.

Årets første måned er ikke noe bedre, til tross for Remas kjempesatsing med fordelsprogrammet «Æ», som ble lansert 4. januar. Det kan dessuten se ut til at den såkalte bestevennstrategien, som har ført til at flere produkter er tatt ut av hyllene, har sendt kunder til konkurrentene.

- Det er tydelig at det har vært en kundereaksjon. Om effekten er kortsiktig eller langsiktig, vil bare fremtiden vise. Vi er opptatt av å ha varene folk kjenner til og vil ha, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til Dagens Næringsliv. Målt i omsetning er Kiwi landets nest største dagligvarekjede, etter Rema, med en markedsandel på 20,9 prosent.

Kiwi hadde en økning i omsetningen på 5,28 prosent i året som gikk, Coop Extra vokste med 4,97 prosent, mens Rema hadde en vekst på 0,29 prosent, skriver Nettavisen.

Til tross for utflatingen i verdiveksten, har Rema holdt veksten oppe målt i volum.

- Vi ønsker oss jo alltid høyere vekst, men har jo tidligere sagt at 2016 skulle være et år der vi skulle gjøre endringer for økt vekst, skriver Remas kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i en epost til Dagens Næringsliv.

I 2016 økte konsumprisindeksen med 3,5 prosent, mens dagligvaremarkedet hadde en økning på 1,7 prosent.

NTB.