Nedgang for Rema 1000 tross «Æ» og bestevennstrategi

Har tapt nær 90 millioner kroner i omsetning i januar.

Gardermoen  20170104.
Rema samler alle de 550 kjøpmennene sine til møte på Gardermoen. Dagligvarekjeden lanserer nemlig appen Æ som skal gi kundene ti prosent rabatt på frukt og grønt og på de ti varene kundene kjøper mest.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Gardermoen 20170104. Rema samler alle de 550 kjøpmennene sine til møte på Gardermoen. Dagligvarekjeden lanserer nemlig appen Æ som skal gi kundene ti prosent rabatt på frukt og grønt og på de ti varene kundene kjøper mest. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Salget hos Rema 1000 falt med 3,2 prosent i januar sammenlignet med samme måned i fjor. Coop Extra og Kiwi har hatt en vekst på henholdsvis 2,5 og 1,6 prosent.

Remas vekst flatet ut i løpet av 2016, og dagligvarekjeden hadde på slutten av året flere måneder med negativ verdivekst, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge Aftenposten har Rema tapt nær 90 millioner kroner i omsetning i januar.

Tallene er hentet fra statistikken over sammenlignbar vekst, som er utarbeidet av analysebyrået Nielsen. Sammenlignbar vekst er et mål på kjedenes vekstfart, der oppkjøp og nyåpninger holdes utenfor.

Årets første måned er ikke noe bedre, til tross for Remas kjempesatsing med fordelsprogrammet «Æ», som ble lansert 4. januar. Det kan dessuten se ut til at den såkalte bestevennstrategien, som har ført til at flere produkter er tatt ut av hyllene, har sendt kunder til konkurrentene.

- Det er tydelig at det har vært en kundereaksjon. Om effekten er kortsiktig eller langsiktig, vil bare fremtiden vise. Vi er opptatt av å ha varene folk kjenner til og vil ha, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til Dagens Næringsliv. Målt i omsetning er Kiwi landets nest største dagligvarekjede, etter Rema, med en markedsandel på 20,9 prosent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer