SAR Queen-helikoptrene

Nedslående rapport: «Truer pasientsikkerheten»

Krever svar fra Helse Sør-Øst om midlertidig landingsplass for nye redningshelikoptre.

VANSKELIG Å LANDE: De nye redningshelikoptrene SAR-Queen kan ikke lande på flere av landingsplassene ved norske sykehus. Her fra en test ved St. Olavs hospital i februar. Foto: Gorm Kallestad / NTB
VANSKELIG Å LANDE: De nye redningshelikoptrene SAR-Queen kan ikke lande på flere av landingsplassene ved norske sykehus. Her fra en test ved St. Olavs hospital i februar. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

Statsforvalteren i Oslo og Viken konkluderer med «den midlertidige landingsplassen for nye helikoptre utgjør en risiko for tidstap under pasienttransport av skadde og alvorlig syke. Dermed er den også en risiko for pasientsikkerheten.»

Det skriver statsforvalteren i en pressemelding onsdag.

De nye redningshelikoptrene, AW101 SAR Queen, skal kunne fly både raskere, høyere og lengre enn forgjengeren Sea King. Utfordringen er at de 14 milliarder kroner dyre helikoptrene er fire tonn tyngre enn Sea King-helikoptrene, og derfor trenger mer luft under rotoren for å holde seg i lufta.

Det gjør at de ikke kan lande på flere av de nåværende landingsplassene på norske sykehus, deriblant Ullevål sykehus.

- Vi mottok brevet fra statsforvalteren i dag, og vi skal nå gjennomgå og svare opp brevet på en grundig måte, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt, til Dagbladet.

- Alvorlig

Statsforvalteren opprettet tilsynssak mot Helse Sør-Øst RHF på eget tiltak etter medieoppslag, en anonym bekymringsmelding, og klage fra overleger og tillitsvalgte ved Ullevål sykehus.

I oktober 2020 skrev NRK om at helikoptrene ikke kunne lande på Norges største beredskapssykehus, Ullevål sykehus.

- Jeg mener det er alvorlig at ikke nye redningshelikoptre kan lande allerede i morgen. Tett på Ullevål sykehus, sa fagansvarlig overlege i traumatologi, Nils Oddvar Skaga, til statskanalen.

Han er en av overlegene som oversendte en klage til statsforvalteren datert 9. februar i år.

Akuttmiljøene ved sykehuset har siden 2016 vært bekymret over manglende midlertidig og permanent landingsplass ved sykehuset, skriver statsforvalteren i sin rapport. Helse Sør-Øst og de andre regionale helseforetakene ba samme år Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) om en utredning av rotorvindens betydning for landingsplassene.

Permanent landingsplass forsinket

Statsforvalteren har undersøkt arbeidet med en permanent landingsplass, samt arbeidet med midlertidig landingsplass for de nye, større helikoptrene. De har lagt til grunn at redningshelikoptrene ofte frakter alvorlig syke eller skadde pasienter der tidsfaktoren er avgjørende.

Konklusjonen om tilstanden ved OUS er knallhard.

- Vi forutsetter at Helse Sør-Øst RHF følger nøye med på at den midlertidige løsningen er forsvarlig. Arbeidet med en permanent løsning må sikres framdrift, skriver statsforvalteren i pressemeldingen onsdag.

Arbeidet med en permanent landingsplass ved OUS Ullevål er forsinket. Årsakene til dette ligger, slik statsforvalteren ser det, utenfor helseforetakets kontroll.

Det er derimot ikke arbeidet med en midlertidig landingsplass. Og det er her statsforvalteren er bekymret.

- Vi er kommet til at arbeidet med landingsplass i øyeblikket representerer en risiko for pasientsikkerheten. Risikoen er knyttet til tidstap under pasienttransport av skadde og alvorlig syke og til risiko for feilkoblinger av utstyr ved overflyttinger.

- Kan måtte vente på å lande

Fra mars ble det etablert en midlertidig landingsplass for de nye helikoptrene ved Voldsløkka med alternativ landingsplass Myraløkka. Begge

Det er rundt to kilometer å kjøre mellom sykehuset og de to ulike landingsplassene. Dermed må pasienten fraktes over i ambulansebil, og i mange tilfeller kobles over på nytt medisinsk utstyr i bytte fra helikopter til bil.

I tillegg til disse risikomomentene, peker statsforvalteren på at det kan oppstå ytterligere tap av verdifull tid dersom det for eksempel er mennesker på det vanligvis svært befolkede landingsområdene.

- Vi mener også at pasientsikkerheten kan bli truet av at det kan oppstå ytterligere tidstap, ved at helikopteret kan måtte vente på å lande, fordi plassen og omgivelsene må klargjøres før landing, skriver de i rapporten.

Krever svar

Statsforvalteren ber om tilbakemelding fra helseforetaket på en rekke punkter. De ønsker at Helse Sør-Øst skal evaluere de 15 første landingene på den midlertidige landingsplassen. De krever blant annet at helseforetaket skal kunne dokumentere følgende:

  • Oppstår det tidstap i transporten før landing på Voldsløkka/Risløkka fordi politiet må klarere området?
  • Hvor lang tid tar det fra helikopteret har landet til pasienten ankommer akuttmottaket og behandling kan starte?

Dette må Helse Sør-Øst svare på innen februar neste år. Administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt, sier til Dagbladet at de skal gjennomføre denne evalueringen.

- Denne saken har høy prioritet i Helse Sør-Øst, og det er viktig for oss å finne gode og forsvarlige løsninger så fort som mulig, sier han, og fortsetter:

- Vi er derfor svært glade for at vi også i dag har fått bekreftet at løsning for ny helikopterlandingsplass på Rikshospitalet er godtatt og finansiering bekreftet. Vi jobber videre med nytt forslag for Ullevål.

Ambulansearbeider skadd under test

De første helikoptrene ble satt i drift på Sola 1. september 2020. Alle de 16 nye redningshelikoptrene er planlagt å være i drift i løpet av 2023.

Utfordringene ved de kraftige helikoptrene ble blant annet synliggjort da en ambulansearbeider ble lettere skadd under en testlanding på St. Olavs hospital i Trondheim i mai.

Under landingen med et SAR Queen-helikopter ble det virvlet opp sand og stein som traff vinduet på en ambulanse som sto utenfor ambulanseinngangen. Det forårsaket en knust siderute og en ambulansearbeider ble truffet av glass, opplyste sykehuset til TV 2.

Tester ved St. Olavs hospital har avdekket at helikoptrene genererer vindstyrke på opp mot 28 meter per sekund, noe som tilsvarer full storm.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer