AMBISIØSE: Markedssjef Joakim Friedman (t.v.) og adm. direktør Johan Ryding har planer om å vokse tregangeren i det nordiske markedet på fem år. FOTO: Sportamore.
AMBISIØSE: Markedssjef Joakim Friedman (t.v.) og adm. direktør Johan Ryding har planer om å vokse tregangeren i det nordiske markedet på fem år. FOTO: Sportamore.Vis mer

Nedtur for sportsgigant

Salget falt med 7,3 prosent for Sportamores virksomhet i Norge i fjor. For konsernet som helhet dabbet veksten av.

(Finansavisen): Den svenske nettaktøren har vokst raskt siden den første handelsdagen 1. mai i 2010. I 2015 vokste konsernets omsetning med 47 prosent og i 2016 var veksten på 29 prosent. 2017-rapporten, som ble publisert fredag, viser derimot at veksten ser ut til å ha dabbet av.

Veksten endte på 6,8 prosent i fjor.

Påvirket av flytting

Selskapet ble etablert av tre gründere i 2009. En av dem med bakgrunn fra Nike, en fra nettverdenen og den siste med flere startups på nett bak seg.

- Vi har tatt viktige steg i å skape forutsetninger for fortsatt vekst i 2017. Året har vært preget av at vi har byttet lager og vokst på automatisering. Ambisjonen for 2018 er å vokse raskere enn markedet, sier adm. direktør og gründer Johan Ryding til Finansavisen.

Han påpeker at året før flyttingen også ble påvirket av at lagerkapasiteten var sprengt.

- Ambisjonen er alltid at slike faktorer ikke skal påvirke salgsutviklingen, men skal man bytte vinger på et fly samtidig som man flyr, blir man nødt til å bremse ned, sier Ryding til avisen.

Nedgang i Norge

Sportamore har ambisjoner om å vokse tregangeren i det nordiske markedet på fem år, og en lønnsom drift i alle markeder innen 2020.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Sannheten er at vi i dag har kapasitet til å vise svarte tall i alle markeder, men at vi investerer i markedsføring og vekst, sier Ryding til Finansavisen.

I Norge falt salget med 7,3 prosent i fjor. I fjerde kvartal falt omsetningen med 16,9 prosent i det norske markedet.

Samtidig som Sportamores omsetning falt i Norge, fortsatte XXL å vokse kraftig på nett. I fjerde kvartal i fjor økte XXL omsetningen på nett med 40 prosent.

Ryding har tidligere uttalt til Finansavisen at han ikke anser XXL som sin hovedkonkurrent.

«De har en helt annen varemiks enn oss. De er i lavprissegmentet, mens vi operer i premiumsegmentet. Det er sjelden de etablerte sportsaktørene er våre konkurrenter. Det er mer nisjestedene vi konkurrerer med», sa Ryding.

Tapt omsetning på 35 mill.

I forbindelse med flyttingen til et nytt, automatisert lager, tapte selskapet omsetning til en verdi av omtrent 35 millioner svenske kroner, ifølge Finansavisen.

I august var 35 prosent av selskapets sortiment ikke tilgjengelig for salg på nett, som følge av flyttingen.

Den totale investeringen i robotlageret beregnes nå ifølge avisen til 110 millioner svenske kroner over tre år, mot tidligere anslåtte 80 millioner. Investeringsøkningen tilskrives kapasitetsøkning på lageret.

Andre økonominyheter:

Så mye penger gjør oss lykkelige
Trygve Hegnar om skandalen på Stortinget
10 ting selvsikre mennesker gjør annerledes​