UØNSKET: - Den retningen som er i Norwegian og flere andre selskaper er negativ og uønsket. Luftfarten lever i en skvis mellom press på kostnader og sikkerhet, og da tror jeg at det skaper en dårlig sikkerhetskultur når man får for mange bokser i organisasjonskartet, sier Geir Pollestad (Sp).
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
UØNSKET: - Den retningen som er i Norwegian og flere andre selskaper er negativ og uønsket. Luftfarten lever i en skvis mellom press på kostnader og sikkerhet, og da tror jeg at det skaper en dårlig sikkerhetskultur når man får for mange bokser i organisasjonskartet, sier Geir Pollestad (Sp). Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

- Negativ og uønsket utvikling i Norwegian

Geir Pollestad (Sp) frykter skvis mellom kostnadspress og sikkerhet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter en rekke saker om flyselskapers bruk av bemanningsselskaper, advarer nå Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad mot utviklingen.

- Den retningen som er i Norwegian og flere andre selskaper er negativ og uønsket. Luftfarten lever i en skvis mellom press på kostnader og sikkerhet. Jeg tror det skaper en dårlig sikkerhetskultur når man får for mange bokser i organisasjonskartet, sier han til Dagbladet.

Gjeldsbyrde I går skrev Dagbladet at 24 Norwegian-piloter ansatt i bemanningsselskapet ARPI Aviation fra august/september står uten kontrakt - selv om minst halvparten skal ha blitt forespeilet to års arbeid for Norwegian.

Nå har de gjeld på over 200 000 kroner til Norwegian, for nødvendig opplæring (såkalt type-rating) i å fly Boeing 737-fly.

- Jeg synes selskapet burde ta ansvaret og gi dem  denne utdanningen, sier Pollestad. I mars i år foreslo han og andre Sp-representanter en stortingsmelding om norsk luftfart, men fikk ikke tilslutning.

«Regelverk og tilsyn omgås i dag gjennom oppsplittede selskapsstrukturer og kreative ansettelsesmodeller. Manglende europeisk samordning har igjen etterlatt smutthull som muliggjør sosial dumping og kynisk utnyttelse», heter det i forslaget.

- Stridens kjerne Jack Netskar, leder for internasjonal virksomhet i Norsk Flygerforbund (NF), mener piloter ikke skal måtte betale for nødvendig opplæring.

- I dette tilfellet skylder pilotene en hel masse penger, og er samtidig rettsløse. Hva skal de gjøre i løpet av vinteren? Alle må jo ha brød på bordet, sier Netskar.

Han mener Norwegians bruk av bemanningsselskaper tilslører hvem som er den reelle arbeidsgiveren.

- Norwegian benytter seg av arbeidsgivers styringsrett, mens pliktene som går på sosial sikkerhet, pensjoner, arbeidsmiljøbestemmelser, vernetjeneste, alle disse tingene vi betrakter som grunnleggende i norsk arbeidsliv, unndrar de seg. Dette er stridens kjerne, sier Jack Netskar.