Nei-general sier ja til ny EU-debatt

- Jeg kan forstå at over halvparten av den norske befolkningen ønsker en ny EU-kamp, sier Arne Haugestad. Men nei-generalen fra 1972 mener det er på tide å diskutere prosedyrene for et medlemskap før vi starter en ny EU-kamp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Det er for seint å diskutere prinsippene om dødsstraff når krigen har startet - reglene bør lages i fredstid, sier Haugestad.

Mye i EU har endret seg de siste årene. Det erkjenner selv en ihuga nei-mann som Arne Haugestad. Han har vært igjennom to EU-kamper.

I 1972 var han daglig leder i Nei til EU. Hva han mener i dag, ønsker han ikke å si noe om. - Utvidelsen østover i Europa gjør kanskje et EU-medlemskap mer aktuelt for Norge. Samtidig ser vi at det ja-siden i 1972 kalte skremselspropaganda - en utvikling mot en europeisk union - er blitt en realitet. Jeg kan forstå at over halvparten av den norske befolkningen ønsker en ny EU-kamp, slik meningsmålingen som ble presentert i Dagbladet i går viser, sier Haugestad.

Men først mener han vi må diskutere hvordan et medlemskap eventuelt skal bli til, rent forfatningsmessig.

Strategidebatt

- Jeg ønsker ikke å starte en ny medlemskapsdebatt, men ønsker å bidra til at en eventuell ny debatt skal bli ryddigere enn de to forrige, sier Haugestad.

Han mener debatten både i 1972 og i 1994 ble tilkludret fordi vi skulle stemme over både den prinsipielle siden ved et medlemskap og resultatet av forhandlingene mellom Norge og EU.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer