Nei til mer overtid for flygeledere i Tromsø

Avinor søkte om mer bruk av overtid blant flygelederne i kontrolltårnet i Tromsø, men Luftfartstilsynet setter foten ned.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed kan det bli redusert trafikkavvikling ved flyplassen, skriver Aftenposten.

Luftfartstilsynet mener at flygelederne kan få problemer med konsentrasjon og beslutningsevne hvis arbeidstiden blir for lang. Derfor har de avslått å gi dispensasjon til mer enn 25 timer overtid i en periode på fire uker. I løpet av året kan flygelederne ha 200 timer overtid.

Luftfartstilsynet medgir at avslaget kan gå ut over trafikken.

- Ja, det kan skje det. Det er grenser for hvor mye du kan skvise en flygeleder. For en del flygeledere nærmer overtidsgrensen seg raskt, dersom ikke enkelte allerede har overskredet den. Vi synes det er en uheldig situasjon på Tromsø Lufthavn, sier underdirektør Geir Ingebrethsen i flysikringsseksjonen i Luftfartstilsynet.

Sjefen for de store kontrolltårnene i Norge, Per Harald Pedersen i Avinor, er skeptisk til avslaget fra tilsynet.

- De nye kravene Luftfartstilsynet setter er et av problemene våre, fordi det går ut over arbeidsmiljølovens bestemmelser, sier han.

(NTB)