Nei til nye veier

Regjeringen vil kutte dramatiske i veibevilgningene for neste år. Pengene skal i stedet brukes til bedre kollektivtilbud og vedlikehold av eksisterende veinett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette ligger i regjeringens forslag til statsbudsjett for 1999.

Samferdselsminister Odd Einar Dørum vil nå tvinge folk til å reise mer kollektivt.

- Vi kan ikke bygge bort køene inn og ut av de store byene. Dessuten har vi neppe muligheter til å bygge nye hovedveier eller utvide veiene i sentrale strøk. Derfor må vi satse kraftigere på forbedring av kvaliteten på kollektivtransporten, sier Dørum.
Samferdselsdepartementet utreder nå hvordan staten, fylkene og kommunene bedre kan tilrettelegge og bedre kvaliteten slik at flere reiser kollektivt.

Framtidas reise

Du skal i framtida slippe å sitte i kø til og fra jobben. Du skal finne det langt mer fordelaktig å reise kollektivt. Myndighetene vil at arbeidsreisen din skal se slik ut:

  • Du kjører bil eller buss til stasjonen.
  • Der har du egen reservert parkeringsplass.
  • Du går på tog eller bane med egen reservert plass.
  • Når du går av tog/bane, står busser klar for å kjøre deg til jobben.
    Parkeringsplassen inngår i billetten - og plassen er reservert. Skulle du likevel velge å kjøre egen bil, kan du regne med lengre reisetid og at det er dyrere enn å reise kollektivt (inkludert parkering).
    Bare busser og taxi skal komme fram lett på veien. Det skal lønne seg å reise kollektivt - ikke bare på pungen - men også i tid.

    Matpakkekjøreren


    Den typiske matpakkekjøringen skal reduseres. Matpakkekjørerne tar for mye av veien og forurenser for mye. De hindrer også annen trafikk.
    Bussen eller lastebilen skal slippe å stange i kø bak rekken av biler med bare én person og matpakka. Bompengene blir justert, slik at det blir svindyrt å kjøre alene, men billigere om det er flere i bilen.
    Myndighetene oppfordrer oss også til å variere arbeidstida.
    - Vi har små muligheter for å bygge nye hovedveier i Oslo og andre store byer, sier veidirektør Olav Søfteland.
    - Det er vanskelig å utvide eksisterende veier. De store tunnelene i Oslo kan for eksempel ikke utvides. Da må det bygges helt nye.
    - Ta for eksempel Ring 3 rundt Oslo. Hvordan ville det se ut om vi utvider med fire nye kjørefelt - to i hver retning? Eller om vi legger ut E18 fra Oslo til Asker med seks nye kjørefelt?
    - Vi kan ikke bygge bort køene. Vi må se på bruken av de veiene vi alt har. I de store byene må vi utnytte veiene bedre, og la dem som virkelig trenger dem, få prioritet.
    - Du og jeg må fristes til å reise kollektivt, sier Søfteland som de fleste dagene selv tar toget fra Drammen til Oslo.