UBEGRIPELIG:  Hallgeir Langeland (SV) mener det var en klok beslutning å få tidligere Osmund Ueland sparket som NSB-sjef. Tidligere i dag skrev Ueland til Dabladet at lyntogene aldri vil komme. - At han dukker opp som en fagperson er komplett uforståelig, sier SV-politikeren til Dagbladet. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
UBEGRIPELIG: Hallgeir Langeland (SV) mener det var en klok beslutning å få tidligere Osmund Ueland sparket som NSB-sjef. Tidligere i dag skrev Ueland til Dabladet at lyntogene aldri vil komme. - At han dukker opp som en fagperson er komplett uforståelig, sier SV-politikeren til Dagbladet. Foto: Håkon Eikesdal / DagbladetVis mer

- Nei til Uelands damptog, ja til lyntog

SV raser mot den tidligere NSB-sjefens påstander om at lyntog er en «politisk bløff».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Innen 1. februar 2012 skal Jernbaneverket, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, utrede mulighetene for høyhastighetsbane i Norge. Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland mener at «Utredningen om lyntog på kryss og tvers i Norge var en politisk bløff» og at «det norske folk er ført bak lyset» fordi det aldri vil komme noen lyntog. Dette skrev han i dag i en e-post til Dagbladet.

Ueland var konsernsjef i NSB fra 1995, men ble sagt opp i juni 2000.

- At han dukker opp som fagperson er komplett ubegripelig, det forundrer meg at han ikke vil ha damptoget tilbake, det han sier er så gammeldags og konservativt, sier Halggeir Langeland (SV) i Transport og kommunikasjonskomiteen.

Han peker på at Ueland ble sparket som sjef, og at Ueland sjøl er imot lyntog.

Kjemper for lyntog Hittil har regjeringa satt av 50 millioner til å utredningen av togtransporten, som kommer på nyåret.

- Når vi kan finansiere et gigantisk forsvar og oljeplattformer, så kan vi finansiere lyntog også. Frp er det eneste partiet på stortinget som er imot lyntog, sier Halggeir Langeland.

Han viser til at 60 prosent av Norges befolkning ønsker lynhastighetstog, ifølge en meningsmåling i Aftenposten. På vest-landet, hvor han sjøl bor, ønsker 80 prosent lynhastighetstog.

- Når regjeringa bruker så mye på en utredning, er det rett og rimlig at det også kommer til å bli bygget, sier Langeland.

Sveits har bompenger, miljøavgifter, og fondavsetning, og det er en måte å finansiere det på, mener han.

- Lyntog er lønnsomt Norsk Bane AS har engasjerte i 2008 Deutsche Bahn International for å gjennomgå mulighetene for utbygging av høyhastighetstog i Norge.

- De er entydige og sier at lyntog er lønnsomt. Mitt råd til Ueland er å lese hva dem skriver, sier Langeland.

Svar på ofte stilte spørsmål kan du lese på Norsk Banes nettsider her.

LYNUENIGHETER:  «Utredningen om lyntog på kryss og tvers i Norge var en politisk bløff!», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland og angriper regjeringen i en e-post til Dagbladet. Dette bildet av høyhastighetstog er hentet fra Frankrike. Foto: Fred Dufour / AFP Photo
LYNUENIGHETER: «Utredningen om lyntog på kryss og tvers i Norge var en politisk bløff!», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland og angriper regjeringen i en e-post til Dagbladet. Dette bildet av høyhastighetstog er hentet fra Frankrike. Foto: Fred Dufour / AFP Photo Vis mer

- Når resten av Europa satser på lyntog skjønner jeg ikke hvorfor vi i Norge skal være noen sinker, sier han videre.

- Nei til Uelands damptog Det er seks strekninger som er aktuelle for de opp mot 330 kilometer raske lyntogene.

- Jeg er bare for realisme, dobbeltsporene er det viktigste å få på plass. Jeg er imot luftslott, men ikke imot lyntog. Det virker som om det er ubehagelig for stortingspolitikere å bli konfrontert med realisme, sier Ueland.

InterCity-triangelet med dobbeltsporene skal gå mellom Oslo - Lillehammer, Oslo - Skien, og Oslo — Halden, og utbedringen skal av regjeringen bli tidfestet i februar neste år.

- Hadde samferdsel i Norge vært viktig nok, og hadde vi hatt en statsminister og flere regjeringsmedlemmer som var reelle samfunnsbyggere - da ville de tre dobbeltsporene vært et faktum om 10 år, skriver Ueland i e-posten til Dagbladet.

Nasjonalt transportplan skal fra 2010 til 2019 bruke 322 statlige milliarder på samferdsel i Norge. Regjeringa skal ta stilling til rapporten om lyntogene og eventuelt revidere planen våren 2013.

- Nei til Uelands damptog, og ja til lyntog, svarer SVs Langeland.

- POLITISK BLØFF: «Stortinget og regjeringen har visst at svaret ble nei før utredningen ble igangsatt», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland i en e-post til Dagbladet. Foto: Sveinung Udde Ystad / Dagbladet
- POLITISK BLØFF: «Stortinget og regjeringen har visst at svaret ble nei før utredningen ble igangsatt», skriver tidligere NSB-sjef Osmund Ueland i en e-post til Dagbladet. Foto: Sveinung Udde Ystad / Dagbladet Vis mer