- Nei til Vollebæks atomtog

Russiske miljøvernere mener utenriksminister Knut Vollebæk har overkjørt lokale myndigheter gjennom å betale byggingen av fire togvogner. Vognene skal frakte høyradioaktivt avfall fra Murmansk til Majak øst i Russland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De fire vognene er nå ferdig bygd.

Miljøvernere mener prosjektet truer miljøet i området rundt atomanlegget Majak.

«Prosjektet flytter strålefaren bort fra den norske grensen, men øker faren for radioaktiv forurensning av havet i nord», skriver de framstående miljøvernerne i et brev til Knut Vollebæk.

De viser til at radioaktive lekkasjer fra Majak vil fraktes med elva Ob ut i Karahavet og videre med havstrømmene mot norskekysten. Årlig slipper gjenvinningsanlegget i Majak ut radioaktivt materiale som tilsvarer like mye som et halvt Tsjernobyl-utslipp. Området er blant de mest radioaktivt forurensede områdene i verden.

Underskriverne, blant dem Bellonas Aleksandr Nikitin, representerer organisasjoner både i Majak-området og i Moskva.

Atomtog

Brukt atombrensel fra utrangerte russiske ubåter skal fraktes i de fire spesialvognene. Vognene er nå bygd ferdig i Moskva og skal kjøres til Murmansk.

Her skal de lastes med atomavfall og kjøres 3000 kilometer østover, til Majak rett nord for Tsjeljabinsk.

Prislappen på 17,6 millioner norske kroner er betalt av Utenriksdepartementet.

I Majak skal atombrenselet lagres midlertidig før det reprosesseres. Det betyr at avfallet blir gjenvunnet til nytt uran og plutonium, som brukes i atomvåpen.

- Prosjektet vil øke de allerede enorme miljøproblemene i området rundt Majak, forklarer Thomas Nilsen i Bellona.

Både Bellona og miljøorganisasjonene som har undertegnet brevet til UD, mener det er bedre å bygge lagre på Kolahalvøya.

Kritiske folk

Både myndighetene i Tsjeljabinsk-regionen og 80 prosent av befolkningen har ifølge meningsmålinger Bellona har fått tilgang til, sagt nei til å ta imot atombrenselet fra den russiske nordflåten.

- Utenriksdepartementet har ikke vært i kontakt med lokale myndigheter eller lokale organisasjoner. Dette er en overkjøring av lokalt demokrati, sier Thomas Nilsen.

UDs samarbeidspartner i Russland er atomenergiministeriet.

- Prosjektet vil få atomavfallet ut av de utrangerte fartøyene hvor det utgjør en potensiell fare og fraktes til områder som er beregnet på lagring av brukt brensel. Vi er kjent med problemene i Majak, men det er klart bedre å lagre brenselet der enn i utrangerte ubåter, sier pressetalsmann Tormod C. Endresen i UD.