Nekter å godkjenne redningsøvelse

Passasjerer ga mannskapet en håndsrekning da brannalarmen gikk, mener Sjøfartsdirektoratet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Mannskap på norske skip kan ikke be passasjerer hjelpe til med å evakuere barn, eldre eller funksjonshemmede i en krisesituasjon. Det er mannskapets jobb ene og alene å redde passasjerene.

Slik tolker Sjøfartsdirektoratet og Nærings- og handelsdepartementet regelverket. Departementet har ansvaret for sikkerheten til sjøs i Norge.

Passasjerer hjalp til

Et Oslo-rederi har fått strenge, kostbare pålegg fra Sjøfartsdirektoratet etter at noen voksne ansvarsfulle passasjerer hjalp til med å evakuere andre passasjerer om bord i livbåter under en stor brannøvelse i Oslofjorden.

Inspektørene fra Sjøfartsdirektoratet krevde at de 100 passasjerene om bord skulle være evakuert innen 30 minutter etter at brannalarmen ble utløst.

Fergemannskapet klarte jobben på 11 minutter og ingen ble skadd.

Selv om alle var reddet godt innenfor tidsfristen som var satt, er ikke øvelsen godkjent. Årsaken er at to passasjerer hoppet ned i redningsflåtene først og ga de andre passasjerene som kom etter dem en håndsrekning da de gikk i flåtene. Høydeforskjellen mellom skipet og flåten var rundt 20 cm.

I tillegg var det en passasjer som støttet og hjalp en rullestolbruker som satt i en redningsflåte. Dette blir også sett på en stor synd fra inspektørenes side, fordi det er mannskapet som skal ta seg av rullestolbrukeren når han er i redningsflåten.

REDNINGSØVELSE: Ved Borre Havarivernskole lærer flere tusen sjømenn hvert år hvordan de skal håndtere krisesituasjoner. Blant annet lærer sjøfolk å be passasjerer hjelpe til, men det mener myndighetene ikke skal forekomme, i følge regelboka. Foto: THORBJØRN BERG
REDNINGSØVELSE: Ved Borre Havarivernskole lærer flere tusen sjømenn hvert år hvordan de skal håndtere krisesituasjoner. Blant annet lærer sjøfolk å be passasjerer hjelpe til, men det mener myndighetene ikke skal forekomme, i følge regelboka. Foto: THORBJØRN BERG Vis mer

Reglene er klare

Sjøfartsdirektoratet lener seg på regelverket og konkluderer med at medvirkning fra passasjerer overhode ikke skal forekomme.

I et dokument fra departementet heter det:

«...sikkerhetsbemanningen om bord på skipet skal være i stand til å ivareta passasjerenes sikkerhet også i nødsituasjoner uten bistand fra passasjerer ved en evakuering.

Det betyr at mannskapet må gjøre absolutt alt i en krisesituasjon.

Bryter med utdannelsen

Å be passasjerer om hjelp i en krisesituasjon er noe mannskap på skip lærer når de utdanner seg.

Sjøfartsdirektoratet krever at mannskap på innenriksferger skal ha tatt kurset Passasjer og krisehåndtering.

- En del av det pålagte kurset handler om å bevisstgjøre kursdeltagerne på å søke hjelp der man ser ressurser under en krise. Det er en del av passasjerhåndteringen, sier Atle Aslaksrud, som er fagansvarlig i sjøredning på Borre Havarivernskole.

Han mener det blir for dumt om ikke passasjerer kan ta i et tak under en krise.

- På et fly spør jo kapteinen om det finnes en lege om bord. Hvorfor skal ikke mannskap på skip kunne undersøke om noen har nødvendig erfaring, spør Aslaksrud.

Han bruker seg selv som eksempel.

- Om jeg har fri fra jobben og tar en ferge som kommer ut for en uønsket hendelse, blir jeg jo ikke bare stående der med hendene i lomma. Det blir for dumt at du ikke kan hjelpe sidemannen din. Men myndighetene mener jo tydeligvis at mannskapet skal gjøre alt selv, sier Aslaksrud.

Han mener også det kan være nyttig å sette overivrige passasjerer til oppgaver som holder dem unna de mer alvorlige situasjonene, slik at mannskapet får arbeidsro.

Åpner for regelomskrivning

I Nærings- og handelsdepartementet får Dagbladet.no opplyst at øvelsene skal avdekke hvor stor bemmaning passasjerferger trenger for å ivareta passasjerers sikkerhet i en krisesituasjon.

- Kan passasjerer hjelpe til under en krise?

- Ja, selvfølgelig. Dette ville jo vært meningsløst om ikke folk hjelper til om de kan, sier ekspedisjonssjef Leif Asbjørn Nygaard i departementet til Dagbladet.no.

- Men reglene sier jo klart at mannskapet skal klare alt selv.

- Det kunne gjerne ha stått at mannskap kan be passasjerer om hjelp, men regelen er først og fremst laget for å avklare dimmensjonen av bemmaningen på skip og det avdekkes gjennom øvelser.

Departementet opplyser at de har forholdt seg til fremstillingen til Sjøfartsdirektoratet når de har behandlet klagesaken fra Oslo-rederiet.

KJEKT Å HA: Redningsvester kan passasjerer ta på seg selv, og gjerne hjelpe sidemannen med, men stort sett mer kan ikke passasjerer gjøre. All hjelp skal mannskapet stå for, i følge regelverket.