- MISFORSTÅELSE: Flyselskapet SAS nekter for at de fjerner hjertestartere fra Norge- og Europa-rutene. Foto: Hans A. Vedlog/Dagbladet
- MISFORSTÅELSE: Flyselskapet SAS nekter for at de fjerner hjertestartere fra Norge- og Europa-rutene. Foto: Hans A. Vedlog/DagbladetVis mer

Nekter for at hjertestarterne skal fjernes

SAS hevder det var en misforståelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Har du informasjon eller tips i denne saken? Tips Dagbladets journalist på e-post gba@dagbladet.no eller telefon 941 27 577.

(Dagbladet): SAS avviser at de skal fjerne hjertestartere fra sine Norge- og Europa-ruter, slik bl.a. VG meldte tidligere denne uken

Pressekontakt Tormod Sandstø hevder det har vært «mange misforståelser» i denne saken.

- Hjertestartene skal ryddes ut fordi de er for gamle, og skal erstattes en ny og oppgradert medisinsk pakke. I denne skal det også være en hjertestarter, sier han til Dagbladet.

- Hjertestarterne skal ikke fjernes fra fly som allerede har en, sier han.

Ifølge Facebook-aksjonen  «Hjertestartere på alle fly» har SAS bare hjertestartere på 71 av 136 fly, hvorav elleve langdistansefly og 60 Boeing 737.

- Vil alle flyruter nå få en hjertestarter om bord?

- Jeg har ikke full oversikt, men med de nye pakkene blir det flere fly med hjertestartere om bord, sier han.

Fikk brev Saken om at hjertestarterne skulle fjernes førte til massive reaksjoner hos leg- og fagfolk.

Dagbladet har snakket med en rekke akuttmedisinere som reagerte kraftig, og vet at SAS-ledelsen i dag fikk et brev fra Norsk Resuscitasjonsråd og Norsk Førstehjelpsråd med anmodning om å beholde de.

«[Uten bruk av hjertestarter] faller sjansen til å overleve [hjertestans] med ca. 10 prosent i minuttet. Dette vi si at sjansen til å overleve plutselig hjertestans i et SAS-fly in flight uten hjertestarter vil være henimot null,» heter det i brevet, som avsluttes:

«[Vi] håper ikke SAS ønsker å framstå som et selskap som på dette området "går baklengs inn i framtiden", men som et selskap som lytter til fagmiljøene og følger med på utviklingen på dette området.»

- Livsviktig Mads Gilbert, klinikkoverlege på Akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset Nord-Norge og professor II i akuttmedisin ved Universitetet i Tromsø, sier at en hjertestarter om bord avgjør spørsmålet om liv eller død.

- Overlevelsesmulighetene faller med ti prosent for hvert minutt som går uten at pasienten får et støt, sier Gilbert, som selv har opplevd at medpassasjerer får akutte og alvorlige hjerteproblemer på innenriksfly.

Om det ikke er hjertestarter om bord flyet, er det så som godt som ensbetydende med død for noen med hjertestans. En nødlanding tar for lang tid, og etter 20 minutter er det lite - om noe - håp for noen som ikke har mottatt sjokk.

- Det er også avgjørende med god hjerte- og lungeredning, men om du må drive med dette i 20 til 25 minutter - tiden det tar å komme ned til bakken - så gir du bort overlevelsesmulighetene, sier Gilbert.

Redder beviselig liv En studie, publisert i anerkjente The New England Journal of Medicine, gjennomgår bruken av hjertestartere hos flyselskapet American Airlines i perioden 1997 til 1999. Den ble brukt på 200 personer. De fleste hadde ikke hjertestans, men fikk den påkoblet slik at hjerterytmen kunne overvåkes.

SJOKK: Hjertestartere redder liv, og dess raskere pasienten får støt, jo større er overlevelsesmulighetene. 
Foto:  Lise Åserud / SCANPIX
SJOKK: Hjertestartere redder liv, og dess raskere pasienten får støt, jo større er overlevelsesmulighetene. Foto: Lise Åserud / SCANPIX Vis mer

14 av disse pasientene hadde hjertestans og det som kalles sjokkbar rytme, en tilstand  hvor hjertet kan settes i gang ved hjelp av støt. 40 prosent av disse overlevede og ble senere skrevet ut fra sykehus.

Norwegian opplyser at de har hjertestartere om bord alle fly, og at de har blitt benyttet rundt 50 ganger de siste ti åra.

- Vi har flere eksempler på at de har bidratt til å redde liv. Når det oppstår en hendelse i 10 000 meters høyde, er det ikke gitt at man overlever uten hjertestarter kombinert med et profesjonelt kabinpersonale som er godt trent i å håndtere slike situasjoner, skriver informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en e-post til Dagbladet.