Nektes erstatning

Hakon Paulsen mistet kontrollen over sin Lamborghini Diablo og kjørte i grøfta. Forsikringsselskapet nekter erstatning for bilen, som var verdt 1,3 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsikringsselskapet Gjensidige Nor mener at Paulsen selv var skyld i ulykken, og at han kjørte uaktsomt. De nekter derfor å utbetale erstatning for bilen, som er taksert til 1,3 millioner kroner.

Også i denne saken støtter forsikringsselskapet Gjensidige Nor seg på en rapport fra ingeniørfirmaet Rekon DA. Ingeniørselskapet får over halvparten av sine oppdrag fra forsikringsbransjen og har spesialisert seg på å gjøre fartsberegninger via et dataprogram, Scan Crash. Ved å legge inn ulike inngangsdata har Rekon gjort en beregning som konkluderer med at Paulsen kjørte i minst 179 km/t.

- Mareritt

De andre sakkyndige i saken er ikke enige. Politiet har på bakgrunn av sin ulykkesgransking lagt til grunn at farten var 135 km/t. Sivilingeniør og forsker Arvid Aakre ved NTNU skriver i sin rapport at farten var mellom 130 og 140 km/t.

For føreren av bilen, Hakon Paulsen, har saken blitt et mareritt. Han hadde dagen før ulykken hentet bilen på verksted i Göteborg. Planen var at han den dagen ulykken skjedde skulle kjøre til Oslo for å vise fram bilen til en potensiell kjøper. På E6 ved Skjeberg i Østfold gikk det galt.

- En elg kom ut i veien foran meg. Jeg prøvde å svinge unna, og da skjedde det noe. Bilen skjøt fart som følge av at jeg ved en feiltakelse trykte ned både gass og brems. Dette kan høres rart ut, men i denne bilen er det bare noen centimeter mellom pedalene, sier Paulsen.

Bilen, som ble totalskadet, gjorde flere rundkast og landet på taket. Paulsen og en kvinnelig passasjer kom fra ulykken uten skader.

- Vi var heldige som kom så greit fra det hele, medgir Paulsen.

Etter ulykken har han imidlertid brukt mye tid på forsikringssaken.

Gjensidige mener at Paulsen har forklart seg uriktig om hendelsen. Paulsen hadde gyldig forsikring til bilen, og han var personlig til stede og orienterte om bilen da forsikringen ble inngått. Dette er en sportsbil som det finnes ytterst få av på norske veier. I utlandet er det flere forhandlere som krever en spesiell førerprøve før man kan kjøpe bilen.

Veldige krefter

Paulsen har selv innrømmet overfor politiet at bilen kan ha hatt en fart på rundt 130 km/t da ulykken inntraff. Rett forut for ulykken mener han at han hadde lavere fart - rundt 100 km/t.

Også den kvinnelige passasjeren støtter denne forklaringen.

- Denne bilen har stor motor, over 600 hestekrefter på bakhjulene. Når jeg trykker ned gass og brems samtidig i en hastighet på om lag 100 km/t, blokkeres forhjulene og bakhjulene spinner rundt. Dermed gikk jeg rundt i veibanen og gikk av veien, forklarer Paulsen.

- Jeg har ikke opptrådt uaktsomt. På grunn av at dette er en spesiell bil, ble jeg samme kveld stoppet tre ganger av politiet, som ville se på bilen og papirer. Det ble ikke gjort noen bemerkninger om fart. Forut for at elgen kom ut i veibanen holdt jeg hele veien fartsgrensa, sier Paulsen.

Paulsens prosessfullmektig, advokatfullmektig Linda Solberg i advokatfirmaet Ytterbøl & Co, krever på vegne av sin klient en erstatning på 1075000 kroner. Det er da gjort fratrekk for at Paulsen fikk solgt vraket for 225000 kroner.

- Det er betenkelig at selskapene gang på gang bruker det samme selskapet som sakkyndig i slike saker, sier Linda Solberg.

Partene møtes i Sarpsborg tingrett 22. oktober i år. Nok en gang vil de sakkyndiges forklaringer stå sentralt. Forsker Arvid Aakre har tidligere uttalt at han er skeptisk til beregninger gjort i Scan Crash. Også i denne saken mener han at Rekon har vært for strenge i sin konklusjon.

- Vi bør være forsiktige med å stole på at modellen gir «riktige» resultater. Det er ikke nødvendigvis slik at hastigheten er riktig når modellen simulerer «riktige» resultater, skriver Aakre i sin rapport.

Også Aakre mener at farten før ulykken må ha vært høyere enn 100 km/t, men ikke på langt nær så høy som Rekons beregning. Også Aakre var engasjert av forsikringsselskapet i denne saken.

- Jeg konstaterer at det er et sprik her, men jeg har ingen forutsetning for å påstå at dette er en bevisst feilforklaring fra førerens side, skriver Aakre.

Informasjonssjef Øystein Thoresen i Gjensidige ønsker ikke å kommentere saken.

- Det vil ikke være riktig av oss å kommentere et taushetsbelagt kundeforhold på dette tidspunktet. Saken kommer snart opp i retten, sier Thoresen.

VRAK: Slik så Hakon Paulsens Lamborghini ut etter ulykken.
FARTSVIDUNDER: Det er veldig få Lamborghinier på norske veier. Hakon Paulsen var før ulykken en stolt eier.