GRANSKER BELTEBRUK: Statens havarikommisjon for transport undersøker beltebruken i bussen som var involvert i gårsdagens dødskrasj utenfor Tromsø. Flere jenter ble kastet ut i den voldsomme ulykken, men slapp med lettere skader. 
Foto: Tom Benjaminsen / SCANPIX
GRANSKER BELTEBRUK: Statens havarikommisjon for transport undersøker beltebruken i bussen som var involvert i gårsdagens dødskrasj utenfor Tromsø. Flere jenter ble kastet ut i den voldsomme ulykken, men slapp med lettere skader. Foto: Tom Benjaminsen / SCANPIXVis mer

- Nesten ingen brukte bilbelte i bussen

Havarikommisjonen gransker beltebruken etter gårsdagens dødskrasj utenfor Tromsø.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TROMSØ (Dagbladet): Rolf Mellum, avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon, leder arbeidet med å finne ut hva man kan lære av ulykka i Lavangsdalen som kostet fem menneskeliv.

En ting kan han allerede slå fast, selv om du sitter i buss, gjelder fortsatt regelen om at du skal bruke bilbelte.

- Det var svært liten grad av bilbeltebruk på bussen med håndballaget, heldigvis fikk det ikke konsekvenser denne gangen, sier Mellum til Dagbladet, utenfor hallen der bussen i dag undersøkes av Havarikommisjonen.

Flere av jentene ble kastet ut av bussen under det voldsomme sammenstøtet med minibussen, der tre ansatte ved UNN omkom. Heldigvis var frontruta allerede sprengt, så jentene ble kastet ut i snøen og ikke inn i ruta.

- Bruk belte! Havarikommisjonen møtte i dag jentene for å få større oversikt over gangen i ulykka og bilbeltebruk. Der kom det altså fram at bruk av bilbelte var så å si fraværende blant ungjentene. Mellum har en sterk oppfordring til alle landets busspassasjerer:

- De aller fleste bruker bilbelte i personbil, og vi bruker det jo på fly. Bruk det også når du kjører buss, er Mellums innstendige oppfordring.

Ulykker som involverer buss har alltid et stort skadepotensiale, dermed er man både blant politi, havarikommisjon og UNN glad for at ikke ulykka ble enda verre enn fem dødsfall.

- Det var 64 involverte og potensialet er enormt for antall skader. Sånn er det med alle bussulykker, men muligheten for alvorlige skader reduseres sterkt ved bilbeltebruk. Dette går på holdninger, sier Mellum.

- Midtdeler optimalt Havarikommisjonen gjorde seg ferdig på ulykkesstedet i natt. I ettermiddag vil de ha møter med Vegvesenet og politiet. De regner med å være ferdig med arbeidet i morgen.

- Vil dere komme med råd om midtdeler på strekningen etter denne ulykka?

- Det vil jeg ikke gå inn på, men det er klart at det er et effektivt tiltak og en optimal løsning for å unngå møteulykker. Men det er vel snakk om politiske prioriteringer, sier Mellum. 

BRED GRANSKNING: Rolf Mellum, avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon. I bakgrunnen sees ulykkesbussen som kommisjonen er i ferd med å undersøke. Foto: Ole Morten Melgård
BRED GRANSKNING: Rolf Mellum, avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon. I bakgrunnen sees ulykkesbussen som kommisjonen er i ferd med å undersøke. Foto: Ole Morten Melgård Vis mer