Nesten-ulykke på Fornebu

Et SAS-fly fra Trondheim til Oslo fikk problemer med å redusere farten før landing på Fornebu ved 20-tiden fredag. Flyet landet likevel på en trygg måte etter å ha brukt noe mer av rullebanen enn det som er vanlig, opplyser informasjonsdirektør Simen Revold i SAS til NTB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ruta SK 1359 med 93 passasjerer samt et mannskap på fem kom inn over Oslo ved 20-tiden, vel en time forsinket fra Trondheim.

 Idet flygerne skulle innlede prosedyrene for landing på Fornebu, merket de at flyets vinge-flaps - som bremser farten - ikke lot seg bevege. Melding ble omgående gitt til tårnet, og alle nødprosedyrer på Fornebu ble innledet.
 Dette innebar blant annet full brannutrykning og stenging av veiene rundt flyplassen.

  Klokka 20.15 satte kapteinen flyet ned på rullebanen, og kjørte full brems på hjulene samtidig som de to motorene ble reversert.

  - Landing uten flaps representerer ikke nødvendigvis noen stor fare. Hvis kapteinen hadde vurdert farten som så høy at han ikke kunne klare å stanse flyet på Fornebus rullebane, hadde han bedt om å få gå til Gardermoen som har lengre rullebane. Dette landingsalternativ ble ikke aktuelt danne gang, sier Revold.

  Etter at passasjerene hadde forlatt SAS-maskinen, ble den trukket rett inn på DC-9-verkstedet på Fornebu, og her ble flapsene undersøkt etter normale prosedyrer.

(NTB)