Nesten umulig å oppdrive billig bruktbiler

Bruktbilen er Norges klart mest solgte bil. Men nå er det nesten umulig å oppdrive billige brukte biler. Derimot er det stort utvalg av ett og to år gamle dyre biler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I år vil nesten 400000 biler skifte eier. Det vil si at ti prosent av landets biler får ny eier. Dagbladet har sett på bruktbilsituasjonen, og det er klar ubalanse i markedet.

Mens det er svært stort utvalg av biler som koster over 150000 kroner, er det stor mangel i prisklassen under 75000 kroner. Bilforhandlere landet rundt har ett og to år gamle brukte biler «i to høyder», mens det er venteliste på eldre biler til lav pris.

Nybil-svikt

Salget av nye biler er den direkte årsaken til den svært spesielle situasjonen på bruktbilmarkedet. Nybilsalget sviktet fullstendig i åra etter 1987. Mens det i toppåret 1986 ble registrert 167000 nye biler, var tallet i 1988 bare 67000, og året etter bare 55000.

Det ble i åra 1988 til 1994 solgt rundt 300000 nye biler for lite for at man skulle få en normal utvikling på bruktmarkedet.

Prisene på kurante brukte biler av årgangene 1988 til 1994 er rekordhøye. Det er selgers marked, og det er særlig mangel på billige biler. Aldri har de tradisjonelt billige bilene vært så dyre som nå.

Biler i retur

De to siste åra har nybilsalget igjen vokst kraftig. Og en stor del av omsetningen har vært leasing- eller utleiebiler. Og nå har bilforhandlerne mange biler av årgangene 1995 og 1996 som er kommet i retur. Dette er firmabiler, utleiebiler eller kanskje biler som er brukt i kommunal hjemmehjelptjeneste, som nå selges brukt. Hvis prisen er stort sett den samme for flere biler, kan det bety at en forhandler har tatt i retur flere like biler fra in kunde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BRUKT-SPESIALIST: Dagbladets bilmedarbeider Knut Moberg har utarbeidet en omfattende prisliste for bruktbiler. Prislisten er utarbeidet uten samarbeid med bilforhandlerne. Moberg og hans medarbeider har samlet inn prisene fra forhandlerne, og regnet ut en gjennomsnittspris. Foto: BJØRN LANGSEM
BRUKT-SPESIALIST: Dagbladets bilmedarbeider Knut Moberg har utarbeidet en omfattende prisliste for bruktbiler. Prislisten er utarbeidet uten samarbeid med bilforhandlerne. Moberg og hans medarbeider har samlet inn prisene fra forhandlerne, og regnet ut en gjennomsnittspris. Foto: BJØRN LANGSEM Vis mer

Her er det kjøpers marked. Forhandlerne vil gjerne kvitte seg med bilene, som bare tar opp plass. Dess flere like biler som står i bruktbilhallen, jo mer kan man prute på prisene.

Når Ford, Nissan, Volvo eller andre får i retur biler landets lensmenn har leid, vil forhandleren få bilen ut igjen fortest mulig. Mange importører tar leasingbiler til lager, slik at forhandlerne kan bestille brukte biler på samme måte som de bestiller nye biler.

20000 leasingbiler

Leasingbiler til en verdi på rundt 2,5 milliarder kroner vil i år komme ut på det norske bruktbilmarkedet. Det dreier seg om ca. 20000 brukte biler som bilforhandlerne har leaset ut til bedrifter, organisasjoner, kommuner og stat de siste åra.

Bilen eies av forhandleren eller leasingselskapet. Ordningen medfører at kunden får en ny bil etter at han eller hun har kjørt i en bestemt periode. Deretter går bilen tilbake til forhandleren, som selger den.

Leasingperioden er normalt fra 12 til 36 måneder. I år kommer det virkelig mange biler ut i bruktbilhallene. Noen av bilene er gode kjøp, andre er mer usikre. Det er viktig med en skikkelig kontroll, og garantier fra selger.

Fra utlandet

I år kommer det trolig rundt 20000 brukte biler til Norge fra utlandet. De fleste hentes i Tyskland, og nå kommer det ikke bare dyre biler. Det er ikke slutt på Mercedes, BMW og Porsche, men det er en økende andel av vanlige biler til under 100000 kroner. Dette er ment å dekke underskuddet av billige brukte biler i Norge.