FÅR MOTBØR:  Stortingsrepresentant  Erik Skutles forklaring på en høy mobilregning avises av mobiloperatøren Netcom. Men Skutle står på sitt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
FÅR MOTBØR: Stortingsrepresentant Erik Skutles forklaring på en høy mobilregning avises av mobiloperatøren Netcom. Men Skutle står på sitt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Netcom: - Erik Skutle (H) ba selv om å surfe for 50 000 i ferien

Stortingsrepresentanten skyldte på feil hos Netcom da surferegningen kom. Han står fremdeles på sitt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Stortingsrepresentant Erik Skutles forklaring på en rekordstor mobiltelefonregning fra Netcom avvises blankt av telefonselskapet selv. Netcom nekter å dekke en krone av regningen, slik Skutle krever.

Nå er det full konflikt. Begge parter vil at den andre tar regninga og varsler oppvaskmøte. Enn så lenge har skattebetalerne lagt ut.

Skutle hevdet i et intervju med Dagbladet forrige uke at en feil hos mobiloperatøren Netcom gjorde at han uvitende surfet for 42 000 kroner i løpet av en ferietur på Balkan. Netcom inngikk en storbrukeravtale med Stortinget i 2011 som omfatter Skutle.

- Vi skal bli varslet per sms av Netcom når surfingen passerer 10 000 kroner. De skal også strupe trafikken og man må aktivt godkjenne å bruke mer selv. Det systemet fungerte tydeligvis ikke, sa Skutle.

Netcom slår tilbake Stortingsrepresentanten hevdet mobilselskapet bar ansvaret og mente de burde dekke utgiftene.

- Slik jeg ser det er dette en overfakturering, sa Skutle videre.

Nå rykker Netcom selv ut og avviser stortingsrepresentantens versjon av saken.

- Vi har tydeligvis ulik oppfatning om saken, sier Netcoms kommunikasjonsdirektør Severin Roald til Dagbladet.

- Ba selv om 50 000 i grense De siste dagene har Roald og Netcoms kundesenter gransket all kontakt med Skutle det siste året.

- Skutle har selv bedt om en beløpsgrense på 50 000 kroner. Dette ble gjort to ganger. Først via telefon til kundesenteret 29. desember 2013, og deretter per e-post 28. juli 2014.

28. juli var Skutle fremdeles i utlandet på ferie.

Ifølge Netcom ble eposten ikke sendt fra Skutles stortings-e-post, men en privat adresse.

- Vi sendte også en sms til Skutle 25. juli som varslet om at 80 prosent av den bestilte grensen på 50 000 for mobilsurfing i utlandet var brukt opp, sier Roald.

- Han har også blitt orientert per sms om at han var i ferd med å gå over grensen på 50 000. Dette er helt vanlig praksis hos Netcom, sier Roald.

8,6 gigabyte Bakgrunnsdata fra fakturaene fra Netcom som Dagbladet fikk innsyn i hos Stortinget, viser at Skutles har lastet ned 8,6 gigbyte for 44 000 kroner i utlandet. 8,6 gigabyte tilsvarer rundt 8 000 nettsider, 1 600 sanger eller over 30 timer med videoer fra Youtube. Det ifølge anslag gjort av mobilselskapet Telio. Skutle anslo selv at 42 000 kroner stammer fra balkanferien.

Ifølge Skutle surfet han mye på nettet i slutten av juli for å holde seg oppdatert på terrortrusselen mot Norge.

Vil ikke refundere Dagbladet har den siste uka skrevet om representantenes mobilutgifter det siste året, fra oktober 2013 til oktober i år.

24-årige Erik Skutle (H) ligger på topp. Skutle ringte, surfet og sms'et for 54 937 kroner på ett år, fra oktober 2013 til oktober i år. Hordalendingen er vara på Stortinget for statsminister Erna Solberg og sitter i Kontroll- og konstitusjonskomiteen.

Netcom har ingen planer om å refundere noe av mobilregningen, slik Skutle ønsker.

- Vi har fortløpende svart på henvendelsene fra Skutle og håper å komme til enighet med det første. Vi er opptatt av å finne en løsning, men står fast ved at han må betale i henhold til de roamingkostnadene som er påløpt. Dette har vi også fortalt til Skutle.
 
Ikke registrert klage I intervjuet med Dagbladet forrige uke sa Skutle at han klaget på regningen til Netcom etter ferien.

- Jeg klaget på dette til Netcom i august, sa Skutle, og la til.

- Jeg purret på Netcom nå etter at representantene fikk beskjed om at Dagbladet ba om innsyn i mobilregningene. Vi får se om de korrigerer regningen, sier Skutle.

- Vi har ikke registrert noen klager fra Skulte i august eller september i våre logger, sier Roald til Dagbladet.

Det overrasker Skutle.

- Klagen i august ga jeg per telefon. Henvendelsen var utvetydig formulert som en klage. Den kom som følge av at jeg sjekket med Netcom selv og ble klar over at noe ikke var som det skulle, sier Skutle.

Står på sitt - Jeg står fast på at det har foregått en overfakturering fra Netcoms side. Jeg kan dokumentere dette på en måte som utelukker all form for tvil. Netcom har overfakturert 32 055 kroner og 44 øre, sier Skutle, som har regnet på databruken og fakturaene.

- Jeg skal ha et møte med Netcom snart. Der vil jeg går gjennom denne informasjonen med dem.

AVVISER SKUTLES FORKLARING: Kommunikasjonsdirektør i Netcom, Severin Roald. Foto: Netcom
AVVISER SKUTLES FORKLARING: Kommunikasjonsdirektør i Netcom, Severin Roald. Foto: Netcom Vis mer

Han innrømmer å ha endret datagrensene for abonnementet flere ganger gjennom året, men understreker at ansvaret for regningen ligger hos Netcom.

- Jeg har hatt forskjellige datagrenser gjennom året, alt etter hva det har vært behov for. Jeg har skriftlig dokumentasjon fra Netcom på at datagrensen var på 10 000 kroner da Netcom fakturerte 42 055 kroner og 44 øre. Det er et uomtvistelig faktum, sier Skutle.