DIREKTE: Fregatten KNM Ingstad ligger på siden etter kollisjon med tanskipet Sola tidlig torsdag morgen. Video: NTB Scanpix Vis mer

Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler - svarte at de hadde kontroll

Milliardfregatten fikk advarsler fra både tankskipet og Kystverket, men fregattens skipsledelsen svarte at de hadde kontroll, ifølge nettavisen Aldrimer.

Kystverkets sjøtrafikksentral opplyser fredag at de var i kontakt med fregatten som kolliderte med et oljetankskip i Hordaland, kort tid før ulykken. Det skriver TV 2.

- Vi kan bekrefte at det var kontakt mellom fregatten og trafikksentralen på Fedje i forkant av kollisjonen, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sæverøy til kanalen.

Kort tid senere var kollisjonen et faktum. Nettstedet Aldrimer gjengir hendelsesforløpet, basert på flere sentrale, uavhengige kilder som av hensyn til den pågående politietterforskningen og granskingen, ikke ønsker å bli navngitt.

KOLLISJON: Kystverkets overvåkningsfly, LN-KYV, var på vingene over skadestedet i morgentimene. Video: Vis mer

Da los og skipper om bord i tankskipet fikk øye på fregatten, ble fregattens skipsledelse kontaktet. Det framholder fem kilder uavhengig av hverandre. I anropet skal skipsledelsen i fregatten ha blitt spurt om de skulle vike for tankskipet. «Vi har kontroll», skal svaret fra fregattens ledelse ha vært.

Rundt samme tid oppdaget Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS at fartøyene var på en farlig kurs mot hverandre.

Da skal Fedje VTS ha kontaktet fregatten, ifølge Aldrimers kilder. Det kommer ikke fram om Fregattens skipsledelse svarte på anropet.

Intervjuer involverte

Avdelingsdirektør hos Havarikommisjonen, Dag Sverre Liseth, sier til Dagbladet like før klokka 11 fredag at de ikke har noen nye opplysninger å gå ut med angående hendelsesforløpet. Kommisjonen har omkring 15 personer på plass for å undersøke kollisjonen.

- Vi intervjuer og samler inn data, og vil skaffe oss den informasjonen vi trenger, for å se hvem som har vært i kontakt med fartøyet i forkant av hendelsen. Hovedfokuset i dag blir intervjuer med involverte som var om bord. Vi har vært om bord på tankbåten, nå kommer vi til å jobbe mye inn mot fregatten i dag, sier Liseth som ikke vil spekulere i foranledningen til ulykken.

Den norske fregatten «KNM Helge Ingstad» som kolliderte med tankskipet «Sola» nær Stureterminalen i Øygarden. Foto: Kystverket / NTB scanpix
Den norske fregatten «KNM Helge Ingstad» som kolliderte med tankskipet «Sola» nær Stureterminalen i Øygarden. Foto: Kystverket / NTB scanpix Vis mer

Saken etterforskes

- Dette har vi ingen kommentar til, sier avdelingsdirektør for Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling, Arve Dimmen.

- Jeg er litt der at vi ikke føler vi kan svare på spørsmål om det faktiske hendelsesforløpet. Statens havarikommisjon og politiet skal nå etterforske denne saken, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy ved Fedje VTS.

SAMMENSTØT: Masseevakuering etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Redningssentralen Vis mer

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregatten som var skyld i kollisjonen.

Fregatten KNM Helge Ingstad havarerte etter å ha kollidert med tankskipet Sola natt til torsdag. Åtte av mannskapet ble lettere skadd i sammenstøtet.

KOLLISJON: Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Fra Kystverkets overvåkningsfly. Vis mer Vis mer

Drivstofflekkasje

Det var lokka 04.26 i går natt, i Hjeltefjord, nord for Sotra at fregatten «KNM Helge Ingstad» og oljetankeren «Sola TS» kolliderte. Fregatten havarerte etter kollisjonen, og åtte personer om bord ble lettere skadet. Den 250 meter lange, fullastede oljetankeren «Sola» kom fra kollisjonen med mindre skader.

10 000 liter drivstoff lekket ut i sjøen. Kystverket skrev i en pressemelding torsdag ettermiddag at det var observert en tynn film diesel i drift helt til Fedjeosen.

Politiet etterforsker saken, og Havarikommisjonen har startet sine undersøkelser, for å få svare på hvordan dette kunne skje.

- «Helge Ingstad» tok inn vann, mistet styring og drev deretter på grunn, sier sjefen for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes.

- Fartøyet manglet styreevne rett etter hendelsen, utdyper Sigurd Smith i Sjøforsvarsstaben, og la til at de har grunn til å tro at styreevnen forsvant etter, og som følge av, kollisjonen.

Forsvaret ønsker ikke å svare på spørsmål knyttet til selve hendelsesforløpet, og viser til at Havarikommisjonen skal undersøke hendelsen.