TJENER PÅ FORBRUKSLÅN: - Vi har en avtale som er avhengig av hvor mange lån som distribueres, sier Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum om tjenesten Nettavisen Lånehjelpen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
TJENER PÅ FORBRUKSLÅN: - Vi har en avtale som er avhengig av hvor mange lån som distribueres, sier Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum om tjenesten Nettavisen Lånehjelpen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Nettavisen og Se og Hør vil tjene penger på forbrukslån

Nettavisen og Se og Hør kaster seg på forbrukslån-boomen

Vil tjene penger på å sammenligne bankenes lån.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere medier prøver nå å få sin del av fortjenesten fra den voldsomme veksten i forbrukslån. På 12 måneder fram til april i år økte slike lån med hele 17 prosent, mens husholdningenes totalgjeld økte med 6,7 prosent.

«Nettavisen gir deg oppdatert liste på markedets billigste forbrukslån. Søk å få svar på dagen», skriver Nettavisen Lånehjelpen, som sammenligner de forskjellige bankenes lån.

Nå er også Aller Gruppens kjendisblad Se og Hør i startgropa for en liknende tjeneste.

«En deilig strand?»

Både i Nettavisen og gjennom Se og Hørs planlagte tjeneste, er inntektene knyttet opp mot at nye lån innvilges.

- Vi har en avtale som er avhengig av hvor mange lån som distribueres, forteller Nettavisens sjefredaktør Gunnar Stavrum.

Selv om Nettavisen altså får betalt av bankene for nye lånekunder, avviser han at journalistikken påvirkes av Nettavisens satsing Lånehjelpen.

- Det drives av annonseavdelingen, og journalistene har ikke noe med det å gjøre, sier Stavrum.

På sin nettside frister Nettavisen Lånehjelpen kundene slik: «Eller kanskje du rett og slett trenger å komme deg vekk fra hverdagens stress, og da helst til en deilig strand langt bort?»

- Ingen prinsippforskjell

Sjefredaktør Gunnar Stavrum mener at forbrukslån i seg selv ikke er samfunnsskadelig.

- Det er det først når man pusher lån til folk som ikke burde ha fått dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Og det gjør ikke dere?

- Nei, vår oppgave er ikke å vurdere kredittverdigheten til lånesøkerne. Det må bankene gjøre og ta ansvar for, sier Stavrum

Han ser ingen prinsippforskjell på Nettavisen Lånehjelpen, og at VGs og Aftenpostens eier Schibsted er største eier i Lendo as, en annen tjeneste som lar kunder velge mellom ulike bankers forbrukslån.

Han påpeker at også Dagbladet og andre medier tjener penger på annonser for forbrukslån.

- Samme modell i Se og Hør

Et mediehus som i likhet med Nettavisen nå tar dette et skritt videre, er Aller Media, hvor Dagbladet inngår.

Fra 1. oktober har Allers kjendisblad Se og Hør planer om en liknende sammenligningstjeneste som Nettavisen Lånehjelpen.

Ifølge salgsdirektør Chris Talleraas Steen i Aller planlegges en «inntektssplitt, dvs at vi får betalt per godkjente søknad generert via tjenesten».

SJEFREDAKTØR: Ulf Andre Andersen, Se og Hør. Foto:Steinar Buholm/Dagbladet.
SJEFREDAKTØR: Ulf Andre Andersen, Se og Hør. Foto:Steinar Buholm/Dagbladet. Vis mer

Se og Hørs sjefredaktør Ulf André Andersen tar forbehold om at den nye sammenligningstjenesten ikke er endelig besluttet, men tror ikke det vil påvirke journalistikken at Se og Hørs inntekter fra en slik nettside blir avhengig av godkjente lånesøknader.

- Vi driver primært med underholdningsjournalistikk, så det er ikke en direkte kobling. Det er det samme som for alle andre annonser, at vi må ha en uavhengig journalistisk tilnærming, sier Andersen til Dagbladet.

- Innafor

Andersen svarer slik på om det er noe moralsk problematisk ved å fremme opptak av forbrukslån, som mange får problemer med:

- Forbrukerlån er en etablert låneform. Man kan sikkert mene mye om det, men vi forholder oss til at det er i tråd med norsk lov. Tjenesten skal eventuelt være tydelig merket som det skiller seg fra det redaksjonelle, hvis det blir en realitet, sier han.

Andersen sier at oppstartstidspunktet blir 1. oktober, hvis Se og Hør iverksetter planene - noe som skal avgjøres i løpet av nærmeste framtid.

Forsker Christian Poppe ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO sier at Nettavisens og Se og Hørs nysatsinger ser ut til å være «innafor».

- Det er ikke ulovlig å reklamere, og hvis en slik prissammenligningsside er etterrettelig, er det godt innafor, synes jeg, sier han til Dagbladet.