Nettbruken fordoblet

Nordmenn bruker nå like tid på Internett hver dag som de gjør på ukeblader og bøker sammenlagt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Gjennomsnittsnordmannen bruker seks timer og 26 minutter på forskjellige medier hvert døgn. Fem prosent - 19 minutter - av denne tida går med til nettsurfing.

Dette er dobbelt så mye som i fjor, og det er omtrent like mye som bøker (tre prosent) og ukeblader (to prosent) sammenlagt, viser MMIs årvisse undersøkelse Mediedøgnet, skriver Aftenposten i dag.

Det er tv og radio folk bruker tid på. 41 prosent av all medietid går med til tv, 30 prosent til radio. Avisene ligger på tredjeplass med ni prosent, mens musikk følger tett etter på åtte prosent.

Tallene fra MMI viser også at avislesingen går kraftig ned blant de unge. Siden 1997 har andelen unge som jevnlig blar i aviser sunket fra 81 til 62 prosent.

Dette kan blant annet skyldes den økende nettbruken blant unge. Men forskningsleder Sigurd Høst ved Institutt for journalistikk advarer mot å gi nettavisene skylden for avisenes opplagsnedgang.

- Undersøkelser viser at blant voksne leser nettbrukerne mer aviser enn gjennomsnittet. Dette er folk som er interessert i nyheter, og de bruker tid på nettet i tillegg til vanlige kanaler, sier Høst til Dagbladet.no.