Nettet tjener ekte penger

Annonsemarkedet vokser raskest på nettet. Denne gang virker oppsvinget holdbart.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dotcom-boblen sprakk da markedet snudde for snaut fire år siden. Det viste seg at selskapene som ga nettaviser og andre kostnadskrevende aktører håp om at inntektene skulle vokse til himmels, var laget av luft.

Annonsegrunnlaget for Dagbladet.no og de andre store, norske nettavisene var i stor grad selskaper som hadde høy børsverdi og minimale inntekter fra selve virksomheten, såkalte bobler. Da de sprakk, så det skummelt ut.

Stengte ikke

Sammenbruddet i 2000 førte både til vanskelige innskrenkninger og nyttig slanking av dyre prosjekter med liten appell. Britiske og amerikanske nettaviser har i likhet med kolleger i andre land det siste året stengt sidene sine og begrenset lesermassen til abonnenter. Mens blant annet de norske og svenske har våget vente på et mer solid inntektsgrunnlag fra annonser.

Den tålmodigheten bærer nå frukt.

Nettannonseringen i Norge steg med hele 35 prosent i første kvartal i år, viser tall fra Nettforums annonsegruppe.

Dagbladet.nos annonsesjef Bengt Berglund leder gruppa. Han forteller at netto omsetning av annonser for merkevarer økte fra 75 millioner kroner i 1. kvartal i fjor til 100 millioner i år.

Nettreklame i utvikling

- Ikke overraskende, sier Berglund, som regner med at veksten vil fortsette i hele år.

Dermed tyder alt på at dette blir året da de toneangivende norske nettavisene, VG Nett, Dagbladet.no og TV 2/Nettavisen tjener penger. Aftenposten.no regnskapsførte overskudd også i fjor.

Berglund mener annonsørene er i ferd med å innse at det er lettere å nå attraktive målgrupper via nettet enn på tv, der produksjonskostnadene til reklame dessuten er veldig høye.

Men også nettreklamer kan være forseggjorte. I USA lages det reklamevideoer bare for nettet med en lengde som både er for kostbare å tv-sende, og som nok ville irritert mange seere grenseløst om de ble tvunget til avbruddet.

Når reklametitten er frivillig, kan vi gå lenger, tenker produsentene.

Sjekk Amex-annonsen som er fem minutter lang og kalles en, webisode.

ENORM VEKST: Grafen viser antall daglige lesere på Dagbladet.no fra 1995 til i dag.
TJENER PENGER: Nettredaksjonen forleden måned.