Nettflopp fra SAS

I et døgn har SAS forsøkt å selge billigbilletter til London. Pågangen har vært stor, men teknikken har ikke vært på flyselskapets side.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Etter stor annonsering la SAS ut flybilletter tur-retur London for 930 kroner klokka 15 i går. Internettsiden kollapset imidlertid med en gang, og i hele går kveld var det umulig å bestille billetter. Da Dagbladet.no sjekket klokka 15 i dag, ett døgn etter lanseringen, var det fortsatt ikke mulig å komme seg inn på det interaktive billettkontoret.

- Vi har fortsatt problemer med kapasiteten, men det jobbes hardt for å få systemet i gang igjen, sier informasjonskonsulent Trine Løvberg.

Hun forteller at noen likevel har vært heldige og kommet inn på sidene, men hun har ikke noen oversikt over hvor mange som så langt har fått billetter.

- Dette er selvsagt veldig beklagelig overfor våre kunder, og jeg håper vi får rettet opp feilen så fort som mulig.

SAS: Ikke ring!

Selv om disse billettene var forbeholdt internettkunder, skal det ha vært mulig å få tak i de samme billettene ved å ringe SAS.

- Vi har klart å hjelpe noen på andre måter, sier Løvberg.

Dette er første gangen SAS har et slikt tilbud, og selv om det er få som har klart å få tak i billetter, har det vært en suksess. Grunnen til at systemet knakk sammen, er at pågangen var stor.

- Vi hadde tatt høyde for stor trafikk, men vi hadde nok ikke ventet at så mange ville ha billetter, forklarer hun.

Også i Danmark har SAS-kundene slitt med å komme gjennom, mens svenskene ikke har hatt problemer.

I ettermiddag sier Siv Løvberg i SAS at det ikke er riktig at noen har klart å bestille biletter på SAS' telefonsalg.

- Billettene kan ikke bestilles via telefon, sier Løvberg. Hun forteller at SAS' callingsentre er ringt ned.

SAS jobber fremdeles med å øke kapasiteten på sine nettsider slik at kundene skal få tak i billigbillettene, men de vet fremdeles ikke når alt vil fungere som det skal.

PÅ BAKKEN: Flyene står ikke på bakken fordi de har tekniske problemer, men fordi kundene ikke får bestilt billetter over nettet.