Nettfolk på vandring

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mens nettsamfunnet Twitter bringer oss tettere på dramaet som utspiller seg i Iran, opplever grunnleggerne Jack Dorsey og Biz Stone til sin overraskelse at tjenesten de etablerte i 2006, er i ferd med å bli en global politisk maktfaktor. En bieffekt av oppmerksomheten er at Twitter får økt hastighet på sin reise opp i nettindustriens elitedivisjon.

SAMTIDIG er et annet av verdens ledende nettsamfunn på vei ned. I sitt kontor i News Corporations hovedkvarter på Avenue of the Americas i New York sitter mediemogul Rupert Murdoch med mer enn vanlig rynket panne og følger utviklingen til MySpace, nettsamfunnet han kjøpte for 3,7 milliarder i 2005.

Den gang mente flere analytikere at oppkjøpet, den astronomiske salgssummen til tross, kunne vise seg å være et av tidenes smarteste mediekjøp. En stakket stund kunne det også se slik ut. MySpace var verdens største nettsamfunn, ikke minst takket være posisjonen som globalt samlingspunkt for musikkinteresserte nettbrukere. MySpace var en viktig utskytningsrampe for uetablerte artister og et kraftfullt markedsføringsverktøy for de etablerte. Det sier sitt om gjennomslagskraften at mer enn 30 000 norske artister er registrert der.

MEN NÅ peker alle piler feil vei for tjenesten Tom Anderson og Chris DeWolfe etablerte i 2004. I dag er det Facebook som er størst, mens det er Twitter alle snakker om. MySpace er i trøbbel og skal kutte 30 prosent av de ansatte. Flere lokalkontorer, deriblant det norske, ble nedlagt i mars i år. Man kutter i et forsøk på å bli «mer effektivt og handlekraftig». Det er managementspråk for at MySpaces tid på toppen trolig er forbi. Tjenesten har fortsatt et enormt antall brukere og forsvinner neppe med det første. For artister, musikkelskere og musikkindustrien er den fortsatt viktig. Men nettindustriens korte historie taler sitt ubønnhørlige språk. Det finnes få, om noen, eksempler på at tjenester som mister brukere og forbigås av konkurrenter, lykkes med å gjeninnta en lederposisjon. Særlig ikke når eierne møter utfordringen med å kutte staben med en tredjedel.

VANDRINGEN fra nettsamfunn til nettsamfunn er vår tids folkevandringer. Nettbefolkningen migrerer fra det ene nettsamfunnet til det neste, som en global lemenflokk. Noen ganger går det forbløffende fort. Da VG Nett lanserte sin Nettby i 2006, ble Dagbladet.nos Blink i løpet av forbløffende kort tid forvandlet fra et pulserende nettsamfunn med flere hundre tusen innbyggere til en digital spøkelsesby.

Mens Murdoch mimrer om den gang MySpace var verdt 3,7 milliarder kroner, gjennomførte Facebook nylig inn en kapitalutvidelse som priser selskapet til mer enn 64 milliarder. Ikke ille for en digital skoleårbok startet av en 20-åring.

SAMMENLIKNET med Facebook er Twitter fortsatt en marginal tjeneste i enhver forstand det er mulig å tallfeste. Men den sosiale snøballen ruller, godt hjulpet av kvitresamfunnets stadig viktigere rolle som leverandør av sanntids informasjon om de store hendelsene. Se ikke bort fra at du om forbløffende kort tid leser historien om hvordan sære, lille Twitter flakser forbi fjesboka som verdens største nettsamfunn.

Følg Jan Omdahl på Twitter: Twitter.com/janomdahl