Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Netthandelen fra norske butikker går ned

Mens vi stadig kjøper mer varer fra utlandet, ifølge tall fra Posten.

HANDLER MINDRE: Vi handlet mindre fra norske nettbutikker i 2009 enn i 2008, viser tall fra Posten. Foto: Berit Roald / SCANPIX
HANDLER MINDRE: Vi handlet mindre fra norske nettbutikker i 2009 enn i 2008, viser tall fra Posten. Foto: Berit Roald / SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| (Dagbladet.no): Mens handelen i utenlandske nettbutikker har pekt oppover på tross av finanskrise, har handelen i norske nettbutikker gått ned.

I løpet av første halvår i år har handelen av varer fra norske nettbutikker gått ned med rundt fem prosent. Nedgangen er ikke veldig stor, men så langt har netthandelen økt hvert eneste år.

Tror flere prøver utlandet
- Vi ser en viss bedring nå, men det er fremdeles et fall i handelen, selv om det ikke er like stort som i første halvår. Vi regner med at veksten vil ta seg opp igjen, sier Kjell Rakkenes, direktør for presse- og medierelasjoner i Posten.

Posten registrerer netthandelen ut fra pakkene som blir sendt. I 2008 var det er rekordår for netthandel både fra Norge og fra utlandet, og spesielt fra USA, på grunn av den lave dollarkursen. Siden netthandel ble et fenomen, har det vært en jevn økning i hvor mye vi handler på nett.

- Det er vanskelig å forstå hvorfor det er en en nedgang for den norske handelen og ikke den internasjonale, siden konjunkturnedgangen har omfattet begge. Jeg tror folk som handler på nettet i større grad vil prøve å handle i utlandet, sier Rakkenes.

Prisbevisste forbrukere
Peder Inge Furseth, førsteamanuensis ved Handelshøgskolen BI og ekspert på netthandel, har flere mulige forklaringer på hvorfor den norske netthandelen går dårligere enn den utenlandske. 

- Norge har et veldig høyt prisnivå, noe som er en grunn til at man generelt vil handle mer i utlandet. Valutakursen kan også ha spilt en rolle, og har nok spilt en sterkere rolle etter hvert som kursene virkelig har falt utover i år, sier han.

Men han tror også at mange som handler på nett har en annen innstilling etter finanskrisa.

- Rundt 50 prosent av norske forbrukere oppgir at de er svært prisbevisste, og de har blitt mer bevisste gjennom finanskrisa. Jevnt over ser vi også at folk blir dyktigere til å bruke nettet til å handle, og at bredbånd er mer tilgjengelig, sier Furseth. 

Han tror netthandelen fra Norge kan ta seg opp igjen, men viser til at når folk har begynt å handle med en bestemt bedrift, fortsetter de gjerne med det.

- Svakhet i logistikken
Furseth mener også at norske nettbutikker er langt fremme når det gjelder garanti- og returordinger, og at de også er gode visuelt sett, men oppfordrer dem til å fokusere på kvalitet i løsningene sine. Spesielt synes han logistikken ikke fungerer godt nok i bedrifter som både har vanlige butikker og nettbutikker, som for eksempel flere elektronikkbutikker.

FLERE GRUNNER: Både prisnivået, valutakursene og mer prisbevisste forbrukere kan ha ført til nedgang i den norske netthandelen, mener Peder Inge Furseth, førsteamanuensis ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved Handelshøgskolen BI. Foto: BI
FLERE GRUNNER: Både prisnivået, valutakursene og mer prisbevisste forbrukere kan ha ført til nedgang i den norske netthandelen, mener Peder Inge Furseth, førsteamanuensis ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved Handelshøgskolen BI. Foto: BI Vis mer

— Nettkanalen er ikke godt nok integrert med den fysiske kanalen. Forbrukerne merker at man ofte finner forskjellig vareutvalg og pris på nett og i butikken. Det er en svakhet, mener han.

DVDhuset.no er en av Norges største nettbutikker for film, musikk og spill. Daglig leder Anders Swift sier at de ikke har merket noen nedgang det siste året, men at han merker konkurransen fra utlandet godt.  

- De utenlandske butikkene kan sende varer som går under momsgrensa, og det gjør oss ganske sårbare. Men vi satser på ting de ikke kan levere, som norske filmtitler og andre ting som er beregnet på det norske markedet, sier Swift.  

Han tror mange av netthandlerne begynte med å handle fra butikker i Norge, men at de etter hvert har fått øynene opp for butikker i utlandet.

Fremdeles kommer 75 prosent av varene som handles over nett i Norge fra norske butikker.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling