SVARER DEG: Mandag Kenn Hallstensen svarer Kenn Hallstensen på spørsmål om lavkarbo og trening.
SVARER DEG: Mandag Kenn Hallstensen svarer Kenn Hallstensen på spørsmål om lavkarbo og trening.Vis mer

Nettmøte om lavkarbo og trening

Kenn Hallstensen har ansvaret for kostholdet til Strømsgodset og Odd Grenland. Han sier lavkarbo er best for idrettsutøvere. Spør han om kosthold og trening.

(Dagbladet): Kenn Hallstensen stiller til nettmøte på mandag klokka 17.00. Han vil svare på alt du ønsker å vite om et lavkarbokosthold og trening.

Kenn Hallstensen driver den internettbaserte lavkarbo kosthold-, trenings- og helseklubben Eatclub.no. Han har også hatt ansvaret for kostholdet i Tippeligaklubbene Strømsgodset og Odd Grenland i henholdsvis fire og seks år. Hallstensen er også fagjournalist i helsemagasinet Vitenskap og fornuft.

Kosthold for idrettsutøvere Den 1. november kommer boka «Treningssuksess med lavkarbo» ut i hyllene. Boka er en guide til hvordan man skal trene riktig, kombinert med et fornuftig kosthold. Boka er skrevet av Kenn Hallstensen, i samarbeid med den svenske OL-vinneren Björn Ferry, og Cathrine Schück.

Björn Ferry la selv om til lavkarbo syv måneder før OL i Vancouver 2010. Der skøyt han seg til gull på 12,5 km jakstart i skiskytting.

Ikke bare slanking Lavkarbodebatten raser i media om dagen. Og flere tar til orde for og mot kostholdet. Hallstensen tror at lavkarbokosthold er det beste for idrettsutøvere, og ikke bare en slankemetode.

- Lavkarbo er uten tvil den mest effektive måten å gå ned i vekt på, men det er en misforståelse at det er en slankediett.

Nå kan du spørre Hallstensen om råd. Send inn ditt spørsmål

Nettmøte:

Lavkarbo or not lavkarbo

Det er jo spørsmålet - I avisene her om dagen ble lavkarbo slaktet av flere "eksperter". Hva mener du om det, og hva kan du eventuelt si for å overbevise meg om at lavkarbo er veien å gå?
– Gunnar G

Her vil jeg svare kort og greit (for dette spørsmålet krever et langt svar): Les boka vår Treningssuksess med lavkarbo.

Spretter opp ved karbosprekk

Jeg spiser lavkarbo og går jevnt og trutt ned i vekt. På lørdag hadde jeg meg en karbosprekk og spiste et par kakestykker i bursdag pluss annen god mat og drikke. I dag veide jeg plutselig 2,5 kg mer enn før lørdagens utskeielser. Vil dette forsvinne like fort som det kom, eller har jeg gått et par uker tilbake i vektnedgangen pga dette?
– Kakemonsen

Ja, det er nok hovedsakelig vann du har lagt på deg. Skulle du merke at det tar mer enn en uke å bli kvitt disse 2,5 kg, vil jeg anbefale deg å være litt forsiktig ved neste utskeiing. Kanskje du bør velge andre matvarer, og det kan også være lurt å la det gå en stund mellom hver gang. Det er imidlertid greit å skeie ut en gang i blant - under forutsetning av at du ikke blir overmannet av sukkertrang også dagen derpå. Husk at det ikke er første dagen med utskeiing som er problematisk, men heller tredje eller femte dagen.

Fysiologi

Hei, Jeg lurer på om det er gjort målinger som viser forskjeller i f eks omdannelse av energi, laktatverdier osv under muskelarbeid ved lavkarboregime.? Selv har jeg god erfaring med lavkarbo både mht jevnt blodsukker, lavere hvilepuls, mindre oppblåsthet m.m. Ditto negativt mht hvitt mel,sukker,pasta og potet!
– Svein

Det finnes både studier og erfaringer som indikerer at problemet med opphoping av melkesyre er mindre på et lavkarbokosthold. Dette er forståelig da melkesyre blir laget i den anaerobe energiprosessen, der kun karbohydrater vil være energikilde - den såkalte glykolysen. Opphoping av melkesyre, som gir overskudd av positive hydrogenioner (syre) ser ut til å være en begrensende faktor innen fysiske prestasjoner. Likevel skal man ikke se på laktat som noe utelukkende negativt, da det kan brukes som energi direkte i både hjerne og hjerte, men det kan også omdannes til glukose i leveren. I motsetning til glykogen i muskelcellene, kan derfor laktat fungere som energi også utenfor de respektive cellene.

Fornøyd med vekta - hvorfor begynne med lavkarbo?

Jeg spiser i hovedsak det norske helsemyndigheter anbefaler, trener regelmessig og er fornøyd med vekta. Hvorfor i all verden skal jeg begynne på lavkarbo??? Kan du si noe om helsemessig forskning i et langtidsperspektiv(20-30-40år)?
– Stian

Fordelen med lavkarbo er at de gir en optimal blodsukker- og hormonbalanse. Det betyr også at immunforsvaret blir særdeles bra. Det finnes mange studier de siste 10 årene som viser en kraftig forbedring av helseparamtre og allmenntilstand etter omlegging til lavkarbo. Dette kan du blant annet lese om i Bjørn Ferrys og min bok, Treningssuksess med lavkarbo.

Begynne med lavkarbo?

Hei Driver å snuser på lavkarbo om dagen. Og det er to ting jeg lurer på. 1. Hvor er det lurt og starte? 2. Jeg vet ikke helt hva jeg skal spise på jobb når det kommer til lavkarbo. Vanligvis så spiser jeg 3 energistykker(grove) fordelt utover dagen med skinke og ost fordi det er lett og lage og veldig kjapt. Hva kan være greit å erstatte dette når tiden er knapp og midlene er få?
– Kristoffer

Først og fremst er det viktig å lære å tenke nytt. Alt som er nytt er uvant og krever en jobb. Jeg anbefaler generelt alle nybegynnere på lavkarbo å kutte all brødmat - uansett om det måtte være lavkarbobrød. Det er lurt å prøve å se om du kan trives med et kosthold bestående av "middagsmatliknende" måltider til alle måltider. Dette bør du gjøre i minst fire uker. Vil du da likevel innføre litt brødmat igjen, er det på tide å begynne å se på de beste alternativene. Uansett bør pålegget være meierismør og kjøtt- eller fiskepålegg. Du vil bli overraset av hvor mye bedre nisten smaker om den består av omelett, kyllinglår, koteletter, ulike salater, etc i forhold til tørre brødskiver. Det krever litt mer planlegging, men dette går seg fort til.

Magetrening

Hei. Jeg sliter med å få mer markerte magemuskler. Hvilke øvelser mener du jeg burde kjøre, samt hva slags mat skal jeg få i meg?
– Vinh

Dessverre er det ikke mulig å punktforbrenne fett - heller ikke på magen. For å få synlige magemuskler må du ha en kombinasjon av større magemuskler (kanskje de allerede er store nok?) og lavere fettprosent - uten å miste muskler. Dette får du gjennom en kombinasjon av lavkarbo og trening - styrketrening bør alltid være med i et treningsprogram.

Vektreduksjon i forbindelse med vektklasseidretter

Hei :) Jeg lurte på hvordan gå sunt og konkrollert ned 3-4 kg i forbindelse med idretter hvor det er vektklasser. Her er det snakk om taekwando. Når man i utgangspunktet holder er relativt lavt inntak av karbohydrater til vanlig.
– Lene

Spiser du et lavkarbokosthold vil du få litt mindre lagre av glykogen, og siden et gram glykogen binder opp 2,7 g med vann, vil du fort miste en halv kg bare der. Dessuten vil et lavkarbokosthold bidra til at nyrene skiller ut unødvendig ekstracellulær væske, som også vil kunne bidra med minst en kg. Med hensyn til fettreduksjon med en allerede lav fettprosent, vil jeg anbefale deg å ikke få fortere ned enn 300-500 g i uka. Lavkarbo eller ei, du står ellers i fare for å miste muskler.

45 kg ned, lavkarbo og trening.

Hei, I en alder av 26 veier jeg nå 130 kilo. Jeg har tidligere trent hardt og mye, men etter sykdom for 5 år siden gikk det dessverre rett vest. Jeg er på tapeten til å komme i gang med trening igjen, og har ganske kraftig beinbygning, særlig på føttene, sånn at jeg skal ha et godt anlegg for å få muskler som vises der også. Jeg har tenkt mye på lavkarbo kombinert med trening, da jeg skal ned til 80-85 kg. er ca 187 cm høy. Hvordan skal jeg legge opp løpet, i dine øyne, og hvor raskt kan jeg regne med å nærme meg målet, hvis jeg klarer å være disiplinert?
– Inge Nyhamn

Det er vanskelig å si hvor raskt du vil klare dette, men med hensyn til din unge alder, tror jeg det kan gå relativt raskt. Husk uansett på det jeg alltid sier: Trening er gram og kosthold er kg. Det betyr at du først og fremst skal konsentrere deg om å legge om kostholdet, og så tar du treningen etter hvordan overskuddet måtte føles. Da du er kommet i gang med trening, vil jeg anbefale deg litt styrketrening, gjerne med vekter, med at mesteparten av aktiviteten er av moderat og roligere aktivitet. Spaser- og sykkelturer går følgelig aldri av moten. Denne roligere treninga kan også bidra til at du tåler og får mer utbytte av den korte, harde treningen.

Restitusjonsmat

Hva er god restitusjonsma/-drikke rett etter trening?t
– Ola

Trener du mindre enn 3-4 ganger i uka, er det ikke så viktig når du spiser - under forutsetning av at du spiser måltider med kvalitativt gode matvarer. Trener du hardt og ofte, kan det være lurt å ta en restitusjonsdrikk bestående av hovedsakelig lettopptakelige proteiner - myse har vist seg gunstig. Nærmer du deg treningen til toppidrettsutøvere, kan det muligens også være gunstig med litt karbohydrater rett etter trening. En god regel er å spise et måltid ikke altfor lenge etter du har vært i dusjen og fått på deg klær - dette gjelder altså om du trener hardt og ofte.

Høyere makspuls av lavkarbo?

Hei Kenn, kjenner du til sammentreff av økt makspuls og overgang til lavkarbokosthold?
– Linn Jahroux

Ja, dette har jeg vært borti mange ganger før, og er et svært interessant spørsmål. De som rapporterer om dette, oppgir ofte også at de har fått lavere hvilepuls. Man kan spekulere i om hjertet og karsystemet fungerer bedre etter omleggingen til lavkarbo. Dette er et av de spørsmålene jeg holder på å ta rede på.

Hvor går grensen på karbs?

Hei Hørte på lavkarbodebatten på nrk.. Der hørte jeg at du kan ha som lavt som 20g karbs og opptill 120g, hvor går grensen for karbs i en lavkarbodiett?
– Petter

Dette er et definisjonsspørsmål som vil variere alt etter hvem du spør.

Styrketrening

hei, Jeg trener styrketrening (tungt) og løper og driver med spinning. Andre i styrketreningsmiljøet hevder at man er nødt til å spise karbohydrater i tillegg til proteiner og fett for å bygge muskler -og samtidig gå ned i vekt. Kan du, på en god måte, forklare hvordan man ikke trenger å spise karbohydrater for muskelbygging og vektreduksjon?
– Sindre

Når det gjelder vektreduksjon tror jeg ingen lenger tviler på at lavkarbo er det absolutt beste. Med hensyn til styrketrening, er den intensive delen så pass kort at glykogen ikke er en begrensende faktor. Fordelen med lavkarbo er at det vil gi mindre utskillelse av insulin, og selv om det er et anabolt hormon, vil det kunne motvirke andre anabole hormon som veksthormon og testosteron. Det er viktig å tenke helhetlig. Dessuten vil mindre utskillelse av insulin være med å gi mindre utskillelse av stresshormoner, og det vil gi bedre søvn restitusjon, i tillegg til mindre sjanse for å bli sjuk og skadet. Lavkarbokosthold er dessuten en overlegen måte å bygge muskler på samtidig som man går ned i vekt. Dette har blant annet norske Pål Jåbekk vist i en studie fra 2010. Ditt spørsmål er også svart utførlig på i boka vår, Treningssuksess med lavkarbo.

Melkeallergi

Hei! Jeg har praktisert lavkarbo i 2 1/2 år, og lever flott, og trener og har trent hele tiden uten problemer. De første 3 ukene er et helvete, og så går det seg til. Dessverre er jeg ikke blitt en slank liten sylfide....mangler fremdeles 10-15 kilo, men er i det store hele tilfreds, og vekten er ikke det vesentlige. Men jeg har en fornemmelse om at jeg ikke tåler melkeprodukter. Er fra barnsben diagnostisert melkeallergiker, men har aldri tatt hensyn til det. Lavkarbo uten ost og fløte virker så uoverkommelig. Har du noen goe tips?
– Vibbe

Jeg selv tåler ikke melkeprodukter, men har levd lavkarbo i over 14 år. Sannsynligvis tåler du meierismør, men uansett handler det om å ikke være redd å spise fettet på kjøttet eller kyllingen, samtidig som du lærer deg å lage gode, feite sauser. Andre fettkilder kan være smult (kjøpes i frysedisken på dagligvarebutikken), majones (helst hjemmelaget), pesto, aioli, etc.

Kickstart

Hei, etter langt om lenge har jeg tenkt å starte med trening igjen. Selv om man vet at dette ikke er gjort over natten, så er det likevel for motivasjonen sin del viktig å kunne finne en måte å gjøre det på som gir en liten kickstart. Er lavkarbo noe som kan anbefales til det, eller er det andre ludotriks som kan benyttes?
– Trym Nymann

Lavkarbo kan absolutt anbefales, men vær oppmerksom på at det gjerne tar 2-8 uker før kroppen er godt tilpasset å bruke fett under trening. Kortvarige og roligere treninger går uansett fint. Du får prøve deg litt fram. Du kan eventuelt ta tilpasningen over litt tid.

Noen kilo for mye ....

Hei Saken er at for 15 år siden løp jeg mange marathonløp . Beste tid var litt under 3 timer og vekten lå fast på 72 kg. med høyde 1.80 cm. Nå etter 15 år er vekten gått opp til 84 kg. Jeg har startet med lavkarbomat for å gå ned til ca. 78 kg samtidig som jeg nå begynner å trene forsiktig . Etter å ha kommet ned på 72 kg. tenker jeg å kjøre på med brød o.l. som jeg pleide samtidig som treningen økes . Høres dette o.k. ut ?
– Reidar

Jeg vil anbefale deg å ikke overdrive med ekstra mye karbohydrater for ofte under trening. Generelt bør du spise normal lavkarbomat, og så gjøre spesielle tilpasninger til konkurranser. Husk at å spesialtilpasse kroppen til å bruke fett under høye intensiteter også er en form for trening. Trening som varer under to timer eller der den er av moderat intensitet, vil ikke glykogenlagrene være en begrensende faktor. Fett kan utgjøre en betydelig energikilde til opp mot 90 prosent av maksimal puls. Fordelen med å begrense eventuell "ekstra karboladding" til konkurranser, er at du unngår å forstyrre kroppens ekstraordinære fettforbrenning.

Kost før lang utholdenhetsøkt

Hva bør en spesielt passe på å spise mye av under de siste forberedelser før f.eks. Birkebeinerrennet?
– Ola Halvorsen

Først og fremst vil jeg si at det er viktig å følge et lavkarbokosthold i det dagligdagse kostholdet, og så kan det muligens være nyttig å spise litt ekstra karbohydrater av god kvalitet kvelden i forveien. Det kan muligens også være nyttig å tilføre noe karbohydrater en stund inn i rennet. Dette skriver jeg ganske utførlig om i boka vår, Treningssuksess med lavkarbo.

Kan tenåringer som trener følge lavkarbo

Kan tenåringer som trener følge lavkarbo?
– David Flo

Selvsagt kan de det. De aller fleste av oss er tilpasset et animalsk dominert kosthold med innslag av karbohydratfattig planteføde. Jeg selv har fire barn, to av de er tenåringer, og selvsagt spiser de det samme som oss voksne.

palmeolje

Det har vært så mye skrekkpropoganda om palmeolje i den senere tid. Hva er ditt syn på palmeolje. Ivar Sørlie, otta.69 år. Er vært på lavkarbo snart i 4 år. Er svært tilfreds med det.
– ivar sørlie

Hei.Utenom kokosolje er palmeolje av god kvalitet noe av de beste fettkildene vi har fra planteriket. Denne oljen inneholder mye av såkalte mellomlange mettede fettsyrer som i motsetning til de lengre fettsyrene, går veien om leveren. Disse fettsyrene har i noen studier vist seg å kunne motvirke virus, bakterier, parasitter og sopp, i tillegg til at de muligens også kan være gunstig for stoffskiftet. Nyere studier har vist at de også kan være nyttige for Alzheimer og andre "kognitive" sjukdommer. Det blir spekulert i at det kommer av at disse fettsyrene forholdsvis lett blir gjort om til såkalte ketonlegemer.