SYNSPROBLEMER: Piloten Andreas Lubitz, som tok med seg 149 personer i døden da han styrtet en Airbus 320 i de franske alpene slet med synet. skriver New York Times. Foto: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER / NTB SCANPIX
SYNSPROBLEMER: Piloten Andreas Lubitz, som tok med seg 149 personer i døden da han styrtet en Airbus 320 i de franske alpene slet med synet. skriver New York Times. Foto: AFP PHOTO / FOTO TEAM MUELLER / NTB SCANPIXVis mer

New York Times: Dødspiloten hadde problemer med synet

Nye opplysninger.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Piloten Andreas Lubitz, som tok med seg 149 personer i døden da han styrtet en Airbus 320 i de franske alpene slet med synet. skriver New York Times.

Han hadde oppsøkt hjelp på grunn av synsproblemene, som kunne ha satt pilotkarrieren på spill, ifølge avisas kilder som skal være en del av etterforskningen.

Ukjent omfang Piloter er nødt til å være ved god helse for å opprettholde flysertifikatet. For dårlig syn er en av flere grunner som kan sørge for «loss of license», at man mister tillatelsen til å føre et fly.

Det er fra før av kjent at Lubitz hadde fått behandling for depresjon, og at han hadde skjult deler av sykdomshistorikken for arbeidsgiveren.

Det er hittil ikke kjent hvor alvorlig annenflygerens synsproblemer var, eller om de har vært relatert til hans psykiske problemer.
En person med kjennskap til etterforskningen opplyser til New York Times at man ikke har utelukket at synsproblemene kan ha vart psykosomatiske.

Ikke behandlet for depresjon De nye opplysningene kommer dagen etter at universitetssykehuset i Dusseldorf avkreftet at Lubitz var inne til behandling for depresjon.

- Påstandene om at Andreas Lubitz ble behandlet for depresjon, medfører ikke riktighet, sa en talskvinne for sykehuset.

Hun bekreftet derimot at Lubitz var innom sykehuset i februar i år for å få stilt en diagnose. Pilotens siste legebesøk var 10. mars.

Av hensyn til taushetsplikten vil ikke tysk påtalemyndighet si hva slags sykdom det er snakk om.

Bekreftet torsdag Etterforskere bekreftet torsdag at Lubitz var alene i cockpiten da flyet styrtet. Da kapteinen forlot cockpiten for å gå på toalettet så han sitt snitt til å låse døra og stenga kolleagen ute.

Deretter endret han autopilotinnstillingene, og sørget for at flyet gikk ned i alpene i Seynes-Les-Alpes.

Taleopptakene vitner om at kapteinen kjempet desperat for å komme inn i cockpiten igjen. Man kan også høre Lubitz' jevne pust helt til flyet styrtet.