MÅTTE TAKKE FOR SEG: Etter gjentatte skandaler måtte tabloidavisa News of the World takke for seg søndag. Foto: AFP/Carl Court/Scanpix
MÅTTE TAKKE FOR SEG: Etter gjentatte skandaler måtte tabloidavisa News of the World takke for seg søndag. Foto: AFP/Carl Court/ScanpixVis mer

- News of the World avlyttet etterforskerne av avlyttingsanklagene

Nå spekuleres det i om at etterforskerne kan ha gjort en dårlig jobb i frykt for at private skandaler kunne brettes utover tabloidforsida.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONDON (Dagbladet): Like etter at britisk politi startet etterforskningen av News of the Worlds avlytting av politicker, kjendiser - og ofre i tragiske kriminalsaker i 2006, skal fem av etterforskerne ha oppdaget at deres egne telefoner hadde blitt avlyttet av tabloiden, melder New York Times.

Opplysningene skal avisa ha fått fra etterforskere som jobbet med saken, og er interessant fordi etterforskerne i etterkant har fått kritikk for at de ikke har løst saken tilstrekkelig godt.

- Bekymret for skandaleoppslag En av de ansvarlige etterforskerne, John Yates, uttalte selv i Sunday Telegraph at de ikke hadde gjort en god nok jobb.

New York Times spekulerer i om at de kan ha vært bekymret for at avisa kunne slå opp skandalehistorier om deres egne hemmeligheter.

Og riktig nok - News of the World kom med flere skandalehistorier om privatlivene til to av etterforskerne.

Solgte kongelig kontaktinfo Skandalen rundt News of the World og eierselskapet News of the World fikk en ny vending i dag, da The Guardian avslørte at også avisene Sunday Times og The Sun hadde drevet med korrupsjon og telefonavlytting - blant annet av tidligere statsminister Gordon Brown.

Begge av avisene eies av Murdoch-imperiet, og gjør det nok ikke lettere for 80-åringen å få gjennom gigantavtalen med BSkyB - landets største komersielle TV-aktør. Avtalen er verdt rundt 80 milliarder norske kroner.