Newsweek tok feil om Koran-spotting

Artikkel kan ha kostet mange mennesker livet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skylte ned Koranen i do

Opprøret sprer seg

Den niende mai trykket det respekterte magasinet Newsweek en artikkel der en anonym kilde i det amerikanske regjeringsapparatet blant annet hevdet at Koranen var forsøkt skylt ned i toalettet under avhørene av fanger i Guantanamo Bay-fengselet.

Handlingen skal ha vært et forsøk på å presse muslimske fanger til å snakke.Artikkelen har utløst raseri og voldsomme protestaksjoner blant muslimer verden over. I Afghanistan er 16 mennesker drept og mange såret i aksjoner som følge av Newsweek-avsløringene.

Ikke troverdige opplysninger

En talsmann for Pentagon henvendte seg fredag til magasinet og forklarte at opplysningene artikkelen var basert på, ikke var troverdige. Avisens kilde i regjeringen har i etterkant forklart at han er usikker på om opplysningene han kom med, var å finne i noen offisielle, endelige rapporter.

Redaktøren i Newsweek, Mark Whitaker, beklager nå at artikkelen inneholder ubekreftet informasjon, og han uttrykker sympati med voldsofrene og amerikanske soldater som har lidd som følge av aksjonene.

Whitakers beklagelser strekker seg ikke lenger enn til en forklaring på hvorfor de trykket den omstridte artikkelsen.

DEMONSTRASJONER: Også i Pakistan gikk rasende muslimer i tog og demonstrerte mot amerikanernes spotting av muslimenes hellige bok. Amerikanske flagg ble brent. Demonstrasjonene varte i mange dager. Foto: SCANPIX
DEMONSTRASJONER: Også i Pakistan gikk rasende muslimer i tog og demonstrerte mot amerikanernes spotting av muslimenes hellige bok. Amerikanske flagg ble brent. Demonstrasjonene varte i mange dager. Foto: SCANPIX Vis mer

Artikkelens feil finnes ifølge redaktøren i opplysningene de fikk av den anonyme kilden i regjeringen.

Prøvde å sjekke kildene

Han forklarer også at Newsweek var i kontakt med to sentrale personer i det amerikanske forsvarsdepartementet for kommentarer. Den ene skal ha nektet å kommentere saken. Den andre hadde innvendinger mot et annet poeng artikkelen, men kommenterte ikke spørsmålet om hvorvidt spotting av Koranen var blitt brukt for å presse muslimske fanger for opplysninger.

Nyhetsmagasinet vil nå gjennomgå informasjonen i artikkelen på nytt.

BEKLAGER:</B> Newsweeks redaktør Mark Whitaker beklager at magasinet har trykket ubekreftet informasjon fra Guantanamo-basen.