VENTER PÅ TOGET:  Standard situasjon på Østlandets trafikknutepunkt Oslo Sentralstasjon. FOTO: TORBJØRN GRØNNING.
VENTER PÅ TOGET: Standard situasjon på Østlandets trafikknutepunkt Oslo Sentralstasjon. FOTO: TORBJØRN GRØNNING.Vis mer

NHO: - Vi tåler ikke flere togforsinkelser nå

Kommer med hastekrav til myndighetene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

NHO vil om kort tid presentere en tiltaksliste for samferdselsmyndighetene i håp om å unngå mer togkaos denne vinteren.

Det er hastetiltak som kan gi bedre sikkerhet for togene på kort sikt.

- Vi tåler ikke flere togforsinkelser nå, sier direktør for næringspolitikk i NHO, Petter Brubakk, til NTB.

Togproblemene rammer både arbeidstakere, arbeidsgivere og bedrifter som ikke får varene sine til riktig tid.

NSB er selv blant taperne.

I fjor kostet spontane driftsavbrudd og forsinkelser selskapet 40 millioner kroner.


Høy prislapp

Hvor stor kostnaden er for andre deler av samfunnet er det ingen som har oversikt over.

- Det vi har opplevd denne vinteren av togproblemer har en veldig høy prislapp. Vi vet ikke hvor høy.

- I tillegg har problemene også en annen kostnad: Når folk mister troen på toget, får vi problemer med å følge opp klimamålene våre.

- En tredel av klimakuttene fram til 2020 må komme på transportsektoren. Så lenge det ikke går an å stole på toget, blir dette vanskelig å oppnå, sier Brubakk.



Godstransport rammesI tillegg til problemene for passasjerene og bedriftene som opplever at ansatte ikke kommer tidsnok på jobb, er også godstransporten med tog betydelig rammet. Når bedriftene ikke får varene sine som forutsatt, sprer problemene seg som ringer i vannet.



Svein Oppegaard, som er direktør for arbeidslivspolitikk i NHO, sier at det er mange som har fått problemer som følge av togkaoset de siste ukene, både næringsliv, arbeidsliv og den enkelte arbeidstaker.

- Dette har utviklet seg til å bli et samfunnsproblem. Derfor ser vi nå på ulike modeller som kan bidra til løsninger på kort sikt, sier Oppegaard.

Foreløpig vil ikke NHO-sjefene si så mye konkret om hva de har tenkt å foreslå, men Brubakk og Oppegaard karakteriserer situasjonen som uholdbar.

- Det vi har sett er et symptom på at investeringene i samferdselssektoren er for små og at pengebruken ikke har vært effektiv nok, sier Brubakk.


40 millioner

Forsinkede og innstilte tog koster NSB enorme summer hvert år. Ifølge informasjonssjef Preben Colstrup i NSB ble det i fjor brukt 40 millioner kroner i forbindelse med spontane avvik og et beløp som er nærmere fem ganger så stort for alle avvik, det vil si ekstrakostnader som følge av planlagte toginnstillinger. Det aller meste av disse pengene brukes til alternative transportløsninger, som drosjer og busser.

Det er mulig for passasjerene å søke om erstatning når de rammes av togkaos. Mange gjør det. Overfor NTB ønsker Colstrup ikke å si noe om omfanget av erstatningskrav etter de siste ukenes problemer. Han ønsker heller ikke å utdype nærmere hva som erstattes, ut over alternativ transport.



Får ny flybillett


Ifølge NSBs regelverk er erstatningsansvaret begrenset til 2/10 av folketrygdens grunnbeløp. Det betyr at taket på en erstatning vil være 14.576 kroner.

I 2007 ble det betalt ut 2,8 millioner kroner i slik kompensasjon til togpassasjerer. Drosjer er eksempel på hva som kan dekkes.

Likedan ny flybillett dersom togforsinkelsen gjør at man ikke rekker flyet.

Det samme gjelder hotellrom, men hele tiden innenfor 2/10 av folketrygdens grunnbeløp.

De store tapene ligger igjen på arbeidsplassene rundt omkring som ikke får sine ansatte og sine varer fram i tide.



Ikke lønnstrekk- Inntrykket mitt er at arbeidstakere ikke trekkes i lønn på jobben når de kommer for sent som følge av at toget er forsinket, men at arbeidsgiver og arbeidstaker finner fram til løsninger som er akseptable for begge parter. Dette blir jo et slags «force majeure», sier direktør Svein Oppegaard i NHO.


(NTB).