NHO har ikke fått krokodilla!

Det blir verken krokodillekjøtt, antilopepaté eller bjørnebiff på NHO-toppene når de samles til sin tradisjonelle årsmiddag rett etter jul.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men det bør ikke føre til at NHO-toppene feller krokodilletårer. For heller ikke årets arrangement blir preget av overdreven moderasjon eller den akutte valutauroen i noen særlig grad. Både NHO-topper og andre gjester kan glede seg til et overdådig koldtbord.

Fjorårets koldtbord går inn i historien som det tredje mest omtalte måltidet i historien - etter disiplenes påskemåltid med Jesus og Babettes gjestebud fra litteraturens verden.

Det blir ikke smalhans i år heller, men menyen blir lagt om i retning av mer maritime godsaker .

- Etter all pepperen vi fikk ifjor, blir det nok ikke noe særlig antilope og krokodille i år, sier en lattermild informasjonsdirektør Finn Langeland i NHO.

Tøylesløse

Han skylder på hotellets tøylesløse kreativitet når han skal forklare hvorfor måltidet ble så minneverdig i fjor, med retter fra den fjerneste jungel og innerste regnskog.

- I fjor handlet årskonferansen om globalisering, hotellet ville være kreative over det temaet, sier Langeland.

- Men hva er temaet for årets konferanse da?

- Årets tema er energi og miljø.

- Da blir det vel elektrisk ål på menyen i år?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ha, ha, nei, jeg tror ikke det. Men det blir nok en god stasjon på koldtbordet med sjømat og vegetarretter. Det står jo godt til miljø.

- Så det blir gode muligheter for et magert måltid for næringslivslederne sånn rett etter den feite julematen?

- Ja, det blir det.

Ikke langsint

Finn Langeland forsikrer at NHO ikke er langsinte på mediefolk som satte søkelyset på fjorårets middag.

Han forsikrer at like mange redaktører og andre fra media blir invitert til SAS Scandinavia hotell 5. januar som i fjor.

Men han er ikke sikker på at alle har samvittighet til å ta for seg av godsakene. I så fall har han et alternativ:

- Jeg skal ta kontakt med mediefolkene som melder seg for å spørre om de har samvittighet til å kose seg med den samme maten som næringslivstoppene nyter.

Hvis ikke skal jeg sørge for at de får Olapakke og blå Farris, sier informasjonsdirektør Finn Langeland.