NHO signaliserer forhandlingsvilje om pilot-turnus

- Pilotforeningene må realitetsorientere kravene sine, sier Torbjørn Lothe til Dagbladet.

HAR PARKERT: SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik. Flyene er parkert på Gardermoen.


Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
HAR PARKERT: SAS har satt mange av sine fly på bakken etter at pilotene har gått ut i streik. Flyene er parkert på Gardermoen. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe signaliserer forhandlingsvilje om pilotenes turnus - men vil ikke si om han vil ta kontakt med pilotenes fagforeninger, slik pilotene overfor Dagbladet gir uttrykk for at de forventer.

- Akkurat det spørsmålet kan ikke jeg kjøre i mediene, sier Lothe.

Slik kommenterer han pilotenes forventning om at NHO må ta kontakt med dem:

- Det er jo positivt, men det betyr at pilotforeningene må realitetsorientere kravene sine. Det er nødvendig for at vi skal komme i mål.

Forhandlingsvilje om turnus

Lothe sier at selskapet har signalisert at forbedringer i turnusen er noe de vil jobbe «knallhardt» med.

- Vi er enige i at det er et viktig og prioritert område for selskapet. Spørsmålet er hva vi kan få til. Vi er innforstått med at vi har en utfordring, sier han til Dagbladet.

Lothe vil ikke svare direkte på om selskapet vil endre dagens praksis, hvos mange av pilotene først den 15. hver måned får vite hvordan de skal jobbe måneden etter.

MILLIONBELØP: - Selskapet har jobbet med dette, og investert millionbeløp i programvareverktøy blant annet for å kunne øke forutsigbarheten, sier NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
MILLIONBELØP: - Selskapet har jobbet med dette, og investert millionbeløp i programvareverktøy blant annet for å kunne øke forutsigbarheten, sier NHO Luftfart-sjef Torbjørn Lothe. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

Han sier likevel at det fra selskapets side jobbes med å øke forutsigbarheten.

- Selskapet har jobbet med dette, og investert millionbeløp i programvareverktøy blant annet for å kunne øke forutsigbarheten.

- Er du enig i at det er dere som nå må opprette kontakt, og ikke pilotene?

- Det vil jeg ikke svare på, sier Torbjørn Lothe til Dagbladet.