Ni av ti kan kjøre piggfritt

De seineste årene har det skjedd en revolusjon når det gjelder piggfrie vinterdekk. Ni av ti bilister kan i dag uten problemer kjøre uten pigger til vinteren. Forutsetningen er at du kjøper kvalitetsdekk og er villig til å kjøre litt mer forsiktig på glatt føre.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Piggfrie dekk har i dag en helt annen kvalitet med blant annet forbedret gummi som holder seg myk i kulda og sikrer veigrepet.

Årsaken til utviklingen er ganske innlysende. Piggdekk selges i dag bare i små land som Finland, Norge og Sverige. På store markeder som Tyskland og Japan ble det tidlig innført forbud mot pigger. Dermed måtte dekkprodusentene satse alt på gode piggfrie dekk. Kvaliteten på piggdekk er blitt nedprioritert. I dag kan det hevdes at piggdekk ofte er dårlige vinterdekk som er påmontert pigger.

Kattemyk gummi

Et piggfritt dekk er et dekk med et mønster og en gummiblanding som er laget spesielt for vinterkjøring. Dekket må ikke minst holde seg kattemykt selv i streng kulde.

Et dekk kan ha en rekke gummiblandinger som gjør at det kan få helt forskjellige egenskaper under forskjellige værforhold.

Mens naturgummien holder seg like myk i kulde, blir mange syntetiske gummityper harde som harpiks. Et dekk som skal pigges har gjerne bare billig syntetisk gummi.

Pigger best på is

Piggdekket er imidlertid fortsatt det beste dekket på en spesiell type føre: Nemlig når gradene ligger fra minus 5 til pluss 5 grader og det er is på veien med litt vann på toppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under slike forhold er piggdekket suverent best.

- Det farligste føret er is, sier redaktør Kjell Magne Aalbergsjø i bladet Bil til Dagbladet. De siste vintrene har han kjørt et stort antall dekktester både med piggdekk og piggfrie dekk.

- De som kjører piggfritt må være klar over at bremselengden på is ofte dobles med blokkerte hjul, sier Aalbergsjø.

Hold større avstand

Men kan man unngå blokkering av hjulene, kan bremselengden bli den samme for piggdekk og piggfrie dekk. Det er derfor meget viktig at de som kjører piggfritt vet dette - og kjører med større forsiktighet. Man må ikke minst holde større avstand til bilen foran. Det aller beste er at bilen har blokkeringsfrie bremser.

De fleste bilistene kan greie seg utmerket gjennom en norsk vinter med piggfrie dekk, mener Aalbergsjø.

Men ikke alle.

Temperaturforskjeller

- De som virkelig trenger piggdekk, er de som ferdes på veier med store temperaturforskjeller, for eksempel om du bor i høyden og daglig må kjøre ned i lavlandet. For de fleste andre er de beste piggfrie dekkene mer enn godt nok i dag, sier Aalbergsjø.

Valg av dekk er også noe avhengig av biltype. Kjører du en bil med motoren foran og drivhjulene bak, har du ikke «den beste bilen på vinterføre». Sist vinter prøvekjørte Dagbladet Toyota HiAce og Ford Transit på vinterveier. Og kjøreturene beviste at disse kassebilene trenger gode piggdekk.