VIL HA MER TID: En undersøkelse Utdanningsforbundet har gjort blant sine medlemmer viser at ni av ti norske lærere mener at det er for mye byråkrati i skolen, og at elevene lider under dette.Bildet er et illustrasjonsfoto.
Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX
NB! Modellklarert.
VIL HA MER TID: En undersøkelse Utdanningsforbundet har gjort blant sine medlemmer viser at ni av ti norske lærere mener at det er for mye byråkrati i skolen, og at elevene lider under dette.Bildet er et illustrasjonsfoto. Foto: Bjørn Sigurdsøn / SCANPIX NB! Modellklarert.Vis mer

Ni av ti lærere mener elever lider under økt byråkrati

Ønsker mer tid til å følge opp elevene, ifølge en undersøkelse fra Utdanningsforbundet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med om lag 100.000 lærere i Norge betyr det at 90.000 lærere opplever at byråkrati i skolen fører til at elevene får dårligere undervisning, skriver Aftenposten.

Fire av ti lærere sier videre i undersøkelsen Utdanningsforbundet har utført blant sine medlemmer, at de mener endringene i rammevilkårene i skolen de siste årene svekker muligheten til å gi elevene god undervisning.

- Dette er alvorlige signaler fra våre medlemmer, sier Utdanningsforbundets leder Mimi Bjerkestrand til Aftenposten.

Hun sier lærerne ønsker å bruke mindre tid på oppgaver som oppleves som meningsløst byråkrati, og mer tid på å følge opp elevene.

(NTB)