Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ni av ti storselskaper kutteklare

Norske selskaper er på kontinuerlig kostnadsjakt. Ni av ti storkonsern har kuttet kostnader siste to år, viser en undersøkelse foretatt før oljeprisen og kronen stupte.

 Harde tak:  Samtlige spurte medieselskaper har gjennomført kutt de siste to årene. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
Harde tak: Samtlige spurte medieselskaper har gjennomført kutt de siste to årene. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Kostnadsreduserende tiltak er ikke lenger bare noe man gjør når et akutt behov melder seg. Det er en del av den daglige driften. Undersøkelsen viser at åtte av ti virksomheter har gjennomført kostnadsreduserende tiltak de siste to årene. Blant de litt større selskapene er tallene ni av ti, skriver Finansavisen.

- I et høykostland som Norge er det et vedvarende krav å drive kostnadskutt for å holde produktiviteten oppe, sier Joachim Gullaksen i Deloitte, som har gjennomført undersøkelsen, til avisen.

De 130 virksomhetene i undersøkelsen blir også spurt om de har planer om å innføre kostnadsreduserende tiltak i fremtiden.

På dette spørsmålet svarer 70 prosent at de planlegger dette i løpet av de neste 24 månedene. Økt priskonkurranse, samt reduksjon i etterspørselen er de mest utslagsgivende faktorene for å sette i gang kostnadsbesparende tiltak.

Den vanligste målsetningen for kostnadskuttene var 10 prosent, og interessant nok svarte 84 prosent av disse at målene var oppnådd.

- I en tilsvarende global undersøkelse ble suksessraten oppgitt til 50 prosent, så norske bedrifter er ganske gode, sier Gullaksen til Finansavisen.

De bransjene som er mest berørt av kostnadskutt er tjenester/konsulentvirksomhet og mediebransjen. Her har 100 prosent av respondentene innført tiltak. Deretter følger produksjon/industri med 85 prosent og detaljhandel/engros og teknologi med 82 prosent. I motsatt ende av skalaen finner vi oljeproduksjon, hvor kun ett av fire selskaper hadde gjennomført tiltak. Det har med sikkerhet endret seg etter det kraftige fallet i oljeprisen.

- Ja, det hadde vært interessant å kjøre en ny analyse i dag, sier Gullaksen til Finansavisen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media