SPRER SEG KJAPT: Bildet Niklas Baarli sendte til Rema 1000s Facebook-sider. Foto: Privat
SPRER SEG KJAPT: Bildet Niklas Baarli sendte til Rema 1000s Facebook-sider. Foto: PrivatVis mer

Niklas (27) har fått tusen likes i timen etter sitt pasjonerte innlegg for favorittbrusen

- Vi har vært bestevenner i 27 år, men nå blir jeg nødt til å slå opp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flere brusmerker forsvinner nå fra hyllene hos Rema 1000.

Det var særlig ett merkes framtidige fravær som falt Niklas Baarli (27) tungt for brystet. Han tente et lys i ei Urge-flaske og sendte dem et farvel.

«Kjære Rema! Vi har vært bestevenner i 27 år, men nå blir jeg nødt til å slå opp.»

Slik begynner innlegget, som får så mye engasjement at det å anslå hvor mye det er i skrivende stund, kjennes meningsløst (se embeddet post).

Ny «Bestevenn»-strategi

Bakgrunnen er ifølge Aftenposten en avgjørelse Rema 1000 har gjort for å utfordre Norgesgruppens (Kiwi, Meny, Joker og Spar) makt i forhandlingen med leverandørene. I stedet for å tilpasse seg Norgesgruppen vil de kjøre sitt eget løp. Det innebærer at noen merker forsvinner fra hyllene, mens andre får god plass.

- Blir dere vår «bestevenn», betyr det at dere blir vår hovedsatsing. Vi trenger ikke to typer salt potetchips eller to typer samme syltetøy, sa konserndirektør for strategi og innkjøp i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, til leverandørene ifølge Aftenposten.

Innlegget ser slik ut i sin helhet:

«Kjære Rema! Vi har vært bestevenner i 27 år, men nå blir jeg nødt til å slå opp. Dere har bestemt dere for at min andre bestevenn ikke er god nok for dere lenger. Dere har blitt mer glad i en annen. En som ikke engang ligner på vår tidligere bestevenn. Jeg leser i Adresseavisen at Urge skal ut av butikkene, og det fører til at jeg må stoppe innom en annen butikk på vei hjem for å kjøpe gudenes nektar. Hva er alternativet? Djevelens drikk mountain dew? Eller syndens saft Solo? Eller aller verst ... vann?! .. Jeg har siden nyheten kom sittet med tårer i øynene. Jeg kan ikke tro at det er sant. At min kjære lokalbutikk skal presse kniven så dypt inn i ryggen min er ikke til å tro. Kjære Rema, Æ e ikke fornøyd. Jeg håper dere tar til vettet og finner ut av dette, fører tilbake Urge og kjører tidenes tilbud. Det er det minste en tidligere bestevenn kan forvente i denne situasjonen. Jeg tenner et lys i håp om bedring. Med vennlig hilsen Niklas Baarli. Tidligere bestevenn. #Ikkemittrem»

- Annenrangs brusdrikkere

Niklas Baarli er ellers programleder for «Verdens Rikeste Land» på P3, men bedyrer at dette ikke er et radiostunt.

- Jeg har kronet meg selv til den store forsvarer av Urge i Norge, og har tatt Urge i forsvar i radioprogrammet mitt mange ganger. Vi Urge-elskere er lei av å bli ansett som annenrangs brusdrikkere, så når Rema1000 nå innfører et slags brusapartheid, går jeg gjerne foran som en slags leskedrikkens Rosa Parks, sier han til Dagbladet.

- Gratulerer, du får nå ti sinte mailer av folk som bryr seg om borgerrettbevegelsen. Når oppdaget du at den skulle fjernes fra butikken?

- Takk! He-he. Jeg leste det i avisa i dag, og fikk nærmest tårer i øynene fra første setning.

- Men du bryr deg ellers ikke så mye om kampen mellom leverandørene og de store kjedene?

- Joda, som en matglad fyr er jeg selvsagt opptatt av utvalg. Og at kampen mellom leverandørene skulle føre til mindre utvalg var faktisk litt overraskende. Jeg hadde i mitt simple sinn tenkt at det ville gå andre veien. Og at stort utvalg til lavest mulig pris mest sannsynlig var vinnerveien. Så feil kan man ta.

- Er dette det endelige beviset på at kapitalismens frie marked ikke fungerer?

- Vanskelig spørsmål! Jeg har stor tro på kaptialisme, ettersom at jeg selvsagt på personlig plan alltid har en drøm om å bli rik på en eller annen måte. Jeg vil heller peke finger mot Reitan, Skjerpings Reitan. Og skjerpings snarest.

- Er det andre produkter som kunne fått deg til å skifte butikk?

- Det måtte vært om noen kjede skulle få akutt behov for å fjerne Grandiosa pepperoni.

- For eller mot paprika?

- For! Selv om jeg alltid plukker den av. Jeg er da ikke imot tradisjoner heller.

- For folk som ikke skjønner noe av alt engasjementet du har fått - hvorfor har Urge fått denne posisjonen hos et visst segment av unge nordmenn?

- Fordi den har et håpløst image man ikke kan annet enn elske. La oss aldri glemme at den ble skapt i Norge og selges bare her i landet etter å ha «failet» verden over. Det er vakkert.

Rema: - Vi ønsker å skille oss ut

Rema 1000 svarer på bestevennbruddet i kommentarfeltet: «Hei, Niklas! REMA 1000 ønsker å tilby et spennende utvalg av unike og egne merkevarer, i tillegg til kjente produkter. Vi tar et tydelig valg på hvem vi ønsker å samarbeide med og løfter frem varer som kun selges hos oss. Det blir mye å velge i, som våre kunder vil sette stor pris på. Vi ønsker å skille oss ut med unike merkevarer. Da må vi åpne for mindre, lokale leverandører som feks. Tøyen Cola. Ønsker deg en fin dag.»

Litt lenger ned har Coop har kastet seg inn i kampen, og sier de gjerne vil bli Niklas' bestevenn. «I Coop har 'Æ' aldri vært i fokus. For oss har det alltid vært 'vi. <3», står det i et innlegg som også har fått flere tusen tomler opp.

Norgesgruppen har 41 prosent av markedet, mens Rema har 24 og Coop har 28 prosent.